fredag, september 12, 2008

Höstbalkong och skörd

Än så länge har jag inte den turen att ha en trädgård att gå lös på, men jag har försökt få ut så mycket som möjligt av balkongen. Det är riktigt mysigt att se hur årstiderna skiftar till och med på denna lilla yta. I juni kunde jag plocka jordgubbar (få, men naggande goda) och eldkaprifolen blossade i lysande orange och rött på spaljén. Jag hade Million Bells som fullkomligen svämmade över i amplarna. Då var krassen och rosenbönorna bara små skott som precis kommit ur jorden. Både kaprifolen och Million Bells har nu vissnat och några fler jordgubbar blir det inte i år, fast plantorna fortfarande är gröna. Även om krassen och rosenbönan börjat gulna och sjunger på sista refrängen, så kämpar fortfarande några blommor kvar innan vintern tar över. För några veckor sedan kan jag intyga att allt sprakade mer orange snarare än grönt, som nu. Min örtkruka är "still going strong", varken lavendeln, timjanen, eller citronmelissen verkar bekymra sig över den kyliga luften, men basilikan och koriandern är något slokörade. Men än så länge är det en mycket rogivande känsla att slå sig ned på balkongen med lyktorna tända och massa värmeljus i skymningen med all denna frodighet omkring sig.

Färska örter till matlagningen

Känns extra fräscht att plocka egen sallad till maten. Den växer så det knakar

Rosenbönorna trivdes. Dags att skörda!

Nu åker jag till Värmland över helgen, till ett internetlöst land. Inga uppdateringar kommer därför kunna ske här under helgen.


Andra bloggar om: , , , ,

2 kommentarer:

Unknown sa...

Vilken fantastisk balkong du styrt upp!! Jag blir fruktansvär avis, har ingen balkong själv tyvärr. Det är ju värsta Jamie Oliver hos dig, har du läst hans senaste? Har en känsla av att du skulle uppskatta den.

//Hugo

Lina sa...

Tack tack, jag gillar lummighet omkring mig. ;) Är det Jamie at Home som är hans senaste? Jag har ännu inte läst den, men sett programmen. Var bland annat efter att ha sett ett av de avsnitten som jag för alltid kommer odla jordgubbar i ampel snarare än på marken.