söndag, mars 09, 2008

Japansk frukost

En japansk frukost är väldigt ambitiös i mina ögon, för att det är så mycket mat för att vara första målet på dagen. En traditionell japansk frukost ska tydligen bestå av en skål ris, misosoppa, en bit fisk och diverse "side dishes". Det är i princip en middag i mina ögon!
Likväl har jag några kokböcker hemma med enklare japansk mat. Japan är så mycket mer än sushi och yakiniku, gott folk! Den här helgen bestämde jag mig för att testa ett recept på vad som kallades "lantlig japansk frukost". Jag var till och med så duktig att jag gjorde dashi alldeles från scratch, inget fuskpulver. ;) Man kan praktiskt taget kalla den här frukosten för en rejäl soppa. Basen är miso och sedan är det massa gott i, som ris, tomat, purjolök, tofu, ägg, haricot verts, majs och morötter. I en väl tilltagen portion. Till detta dracks det genmaicha, grönt té med rostade riskorn i, som jag tycker ger en lite "nötigare" smak på drycken. Morgonen till ära hade jag bjudit ned Yen, som var ensam hemma denna helg. Jag trodde ärligt talat inte att hon skulle säga ja, men glädjande nog gjorde hon det! Det är alltid roligare att lägga ned sig på matlagning när man ska bjuda. Dessutom är det ju de som har bjudit oss de senaste gångerna, så det var dags att ge igen. Så det var hon, jag och Lo som satt till bords i vår lilla japanskinspirerade mathörna igår morse. (Vi har ett lågbord och sitter på kuddar på golvet). Yen hade dessutom tagit med sig DN ned till oss, vilket framför allt gjorde Lo lycklig, eftersom vår prenumeration är slut för tillfället. Den lantliga frukosten smakade över förväntan. (Jag är ju så skeptisk till massa grönsaker). Det var gott, man blev mätt, men inte sådär äckligt mätt, utan man kände sig fortfarande fräsch när skålen var tom.

Andra bloggar om: , , , , ,

Inga kommentarer: