söndag, december 26, 2010

Fotografera barn

Ljusreflexer i ansiktet från den glittrande rosa boleron som hon hade på sig, helt koncentrerad på att öppna sin present.

Jag har inte fotograferat barn tidigare. I flock är de tämligen oförutsägbara och jag kände mig som en jojo som slängde fram och tillbaka med kameran för att försöka fånga dem på bild och dessutom få fokus på rätt plats.

Först var det lite blygt inför kameran. Kameran är stor och jag som fotograferar är lite kuslig och okänd. ;P

Eller en slags kombination av att vara lite blyg, men samtidigt vilja vara med på kort. ;)

Vissa ville dock inget hellre än att vara med på bild.

Ungen till vänster skriker väldigt högt och exalterat över något.

En stund senare var de helt avslappnade. Skönt att jag inte är så läskig i alla fall. ;)

Roar mig med lite digital fotolek. Sepiatoning, men med hjälp av lagermask tar jag fram en nyans av färgoriginalet just över barnet som är huvudobjektet i bilden. Jag personligen tycker att det gör bilden mindre platt.

2 kommentarer:

L, Inja & Fendi sa...

Vad hade du för objektiv på?

Lina sa...

Min trotjänare Canon EF 50/1,8 II. Är det objektiv jag använder mest, eftersom det är så ljuskänsligt. =) Super för mörka stugor som denna...