fredag, augusti 08, 2008

Genomläsning

Satt idag och läste igenom hemtentan som var uppgiften i kursen psykosocialt arbete. I början av terminen hade jag storslagna planer på att börja skriva redan första veckan, läsa litteraturen löpande och därefter fylla på etc. Troligt att jag gjorde det. Dagarna innan sista inlämningsdag satt jag och skrev förstås, som alltid. Tur nog hade jag två ganska bra "fall" att skriva om och ett som egentligen var hur torftigt som helst, men det blev text i slutändan märkligt nog. Det kändes ok att lämna in den vid terminsslut, men jag var osäker på om jag gjort det bra/rätt. Ett par veckor senare damp den ned i brevlådan, nedklottrad med kommentarer skrivna i luddig blyerts och som jag ännu inte lyckats tyda till fullo... Vad jag kunde uttröna säkert var i alla fall att läraren var mycket nöjd, särskilt med ett av "fallen" där hon tyckte min analys var så fin och känslig. Här och där kunde jag läsa "bra uttryckt!", "bra analys!", "strukturerat och välskrivet"... Jag blev förvånad. SÅ bra var inte hemtentan. Men jo, tydligen.

Så nu sitter jag här och läser igenom den igen. Tja, den är väl ganska bra. Huvudsaken är ju att den blev godkänd. Alltid skönt att slippa restuppgifter.

2 kommentarer:

limra sa...

Och jag som precis ska börja på den... Den ska in om exakt en vecka och jag har inte skrivit ett ord mer än i maj. Varför gör jag så här mot mig själv? Usch. :/

Lina sa...

Det räckte ganska bra med några dagar att skriva den, så du kommer klara det. Det är (var?) ju mer fritt att skriva den, "analysdelarna" liksom, man kan ju skriva ganska mycket som man själv tänker snarare än att allt ska vara korrekt fakta. Jag skrev mina "fall" på en A4-sida var ca och sedan analysdel för varje på ca en A4-sida. Vet inte, men det kändes i alla fall mer lättsmält i mitt huvud när jag hade bestämt mig för att göra så. Ungefär som någon som bestämmer sig för att gå ned 5 kilo i taget istället för 15 på en gång eller något. =P