torsdag, januari 01, 2009

Nytt år och nya möten


Tycker det känns bra att inleda det nya året med att presentera vår nyaste familjemedlem. Den här lilla killen, som är en Australian shepherd, kommer flytta hem till oss nästa vecka. ;) Den noggranna planeringen vi hade från början var att skaffa en valp till sommaren tidigast, då jag kan vara helt ledig. Fast nu är det ju så att det går inte direkt att lägga beställning på valpar, utan de kommer ju när det kommer. Naturligtvis dök den här upp nu, vi åkte och besökte honom hos uppfödaren och sedan var det kört. En lugn kille, som inte brydde sig så värst mycket att han bollades från famn till famn och han var inte vild som flera andra i kullen, som vällde fram likt en mindre naturkraft. Precis vad jag letat efter, då jag vill ha en arbetsvillig hund, men ändå en med lägre energi. Han är dessutom från en uppfödare jag upptäckte tidigt i mitt sökande och fastnade för, så det känns helt enkelt jättebra. Det är givetvis ångestfyllt att han kommer till oss under terminen, eftersom det kommer bli tillfällen, (framförallt under februari och mars), då mitt och Los schema krockar och så måste man hitta valppassare osv. Det oroar mig lite. Hade han varit vuxen hade ju mina halvdagar i skolan funkat, men nu är till och med det för mycket. Lite kan vi båda "skolka", men i mitt fall krävs det bara ett par gångers bortfall för att man istället ska riskera att bli underkänd på hela jobbiga terminen (C-uppsats, det är stort) och Love måste upprätthålla en viss procent på sin skola. Kort sagt så är det lite bökigt, men jag hoppas det löser sig utan några större problem. Vi sätter stor tillit till Stina och Alex, som har erbjudit sin hjälp. ;) Har de lust att ställa upp när det kör ihop sig, så blir alla parter lyckliga, typ. Valpen slipper vara ensam och ledsen, våra valppassare får kela med en luddig valp och vi slipper dra på oss skolornas vrede. Som sagt, framför allt februari-mars blir lite trångt!

Jag tycker det är särskilt kul att Lo nu är väldigt pådrivande och längtar efter valpen - han som påstått sig inte vilja ha någon hund alls pga ansvaret etc. Från att ha sagt att det bara skulle vara upp till mig och han skulle minsann inte tumma på något i sitt liv, så låter det nu istället att visst kan han hoppa någon lektion då och då osv. =P

Inga kommentarer: