lördag, oktober 02, 2010

Hundbus i sökaren

Denna fredag var Lokes dag. Vi åkte till min sambos far för att bland annat hämta vinterdäcken, men även låta alla hundar träffas. Malla är på "semester" där för tillfället nämligen. Givetvis tog jag med mig nya kameran för att öva på att ta kort på (väldigt) rörliga objekt. Loke var helt hysterisk först och praktiskt taget okontaktbar vid åsynen av de andra lösa hundarna. Detta trams har jag tröttnat på rejält vid det här laget och ställde krav ganska skarpt. Jobba med mig! Till slut fattade han också och blev då släppt som belöning. Även senare var Lokes koncentration på mig bättre än den varit på ett tag. Flytt och heltidsjobb har liksom tagit all tid och Loke har fått komma lite i andrahand tyvärr. Väldigt sparsamt med sammansvetsande träning. Jag är ju all for mjuka metoder, men ibland kan det också löna sig att ställa lite krav och inte bara vänta ut - särskilt när det är saker han fått förklarat för sig och övat på flera gånger tidigare. Skulle kraven inte fungera alls har man uppenbarligen inte förklarat tillräckligt bra, dock.

Jag är mycket nöjd med mitt objektiv, Canon EF 50/1,8 II. Jag provade att ta kort på "svärfar" inne i huset där det var tämligen mörkt. Med en slutartid på en åttondels sekund blev det ändå sådana här ljusa kort. Utan stativ också, så jag är visst ganska stadig på handen. ;)

Han ser vanligtvis inte så himla sur ut...

Eftersom han inte kunde vara seriös, så är inte jag det heller. ;P Såhär blir man om man dricker kaffe.

Sådär ja, nästan helt avslappnad. Ett klassiskt porträttfoto.

Tillbaka till de rörliga objekten då - hundarnas lekstund medan dagen sakta mörknar:

Vallhundar som jagar varandra.

Sassie ger Loke onda ögat.

Malla satt och såg så tankfull ut, blickandes ut i intet medan de unga vallhundarna sprang runt som vildar. Jag slängde upp kameran för att försöka fånga hennes lilla meditationsstund, men det räckte ju med en sekund så kom Loke rusandes i full karriär och bilden fick en annorlunda komposition än jag hade tänkt mig.

Malla begrundar livet. Klok som en hund.

Man får den hund man förtjänar har jag hört - en helt galen sådan i mitt fall.

Full fart, här kommer jag, matte!

Gruppfoto. Från vänster till höger: Malla, Loke och Sassie. En terrier och två vallhundar.

Inga kommentarer: