måndag, oktober 04, 2010

Mickelsmässmarknad

Loke och Molly trivs i varandras sällskap.

Det blev en trevlig helg. Lördagen bjöd på räkafton och på söndagen besökte vi Mickelsmässmarknaden i Örsundsbro. Jag hade aldrig vetat om att den existerade om inte en av kollegorna på jobbet sagt att hon eventuellt skulle dit och när vi sedan själva inte visste vad vi skulle göra med söndagen riktigt, så bestämde vi oss för att ta oss en kik. Som med de flesta marknader är det väldigt mycket upprepning, men en del marknadsstånd bjöd på både trevligt ögongodis och mungodis. Augustas fabrik gav nog den allra största behållningen. =9 Naturligtvis provsmakades det korv och vi fick med oss björnkorv samt renkorv hem. Jag hade även tänkt köpa några sylter, (3 för 100), men favoriten var slut när vi kom tillbaka för att göra själva köpet och då kom allt-eller-inget-Lina fram och struntade i alla sylter då, helt enkelt! Det fanns även ett litet resande tivoli där, men tyvärr pallar ju min sambo inte karuseller och det är tråkigt att åka själv, så det blev inget med det. =P

Räkafton, även med havskräftor. Hemmagjord chilimajonnäs och baguette med vitlöksost. Frosseri, you bet.

Passade på att testa närbildsfiltret på mitt glas med Sprite Zero. Om detta är +4 så ser jag verkligen fram emot +10.

Favoritsylten som jag hade siktat in mig på under Mickelsmarknaden. Exakt så ser mitt synfält ut när jag är bestämd.

Det fanns förstås andra roliga marmelader. Morotsmarmelad, rabarbermarmelad och rödlöksmarmelad för att nämna några.

Törstig? =)

En del av det dignande bordet hos Augustas fabrik. Det ÄR lika gott som det ser ut.

Skogsguld.

Och jag har låtit bli att ta bilder med människor synliga, för jag orkar inte be om tillåtelse. ;)

4 kommentarer:

Paulina sa...

Fina bilder du tar!.. Har du någon fotokurs att rekomdera? :)

Lina sa...

Ingen kurs att rekommendera, eftersom jag inte gått någon särskild själv. ;) Jag hade lite fotoundervisning vid sidan om allmänna ämnen när jag läste ett år på folkhögskola. Men då var det analogt och man stod i mörkrummet och allt. Den bästa kursen är ändå att själv fotografera hela tiden. Vi hundägare har ju tacksamma objekt att öva på. =) Känner man att man mest vill ha en genomgång av de olika begreppen med hur bländare, slutartider etc fungerar så kan jag tänka mig att exempelvis Medborgarskolans grundkurs duger bra.

Unknown sa...

Har jeg fortalt deg hvor mye jeg elsker det flotte bildet av Loke og Molly i dette innlegget? Nei, det har jeg visst ikke! MEN JEG ELSKER DET!!! Kjempevakkert!

Lina sa...

Jenny: Ojoj, tack så mycket. ;D Jo, de är riktiga posers. ;) De får stå ut med att jag fotograferar dem hela tiden.