torsdag, augusti 17, 2006

Skydda min jord

Guh, jag blev sämre. Är sjukanmäld och ligger mest på sängen. Knarkar nässpray och har tagit en Alvedon nu. Hade frossa inatt. Fantastic...

Men skit samma! Jag har äntligen hittat den! Ending till Boku no Chikyuu wo Mamotte (Please Save My Earth).
Please Save My Earth är bland det första jag såg i anime-väg förutom våra kära klassiker Candy Candy, Starzinger, Sandybell etc. Tack vare Mangakai. =) Var den första eller andra av deras filmvisningar jag lyckades ta mig till (på den tiden var det bara några lagom nördiga typer som trängdes framför en projektor i en källarlokal minsann. Those where the days...) där de visade den OAV-serien om sex delar. Jag blev helt betagen och Please Save My Earth har fortfarande en särskild plats. Hade inte sett den sedan dess typ förrän jag fick tag i den i höstas någon gång tack vare Jimmy. OAV-serien är mer än tio år gammal, men jag tycker fortfarande den är väldigt fin. Just endingen till den hoppade rätt in i mitt hjärta från första stund. Ganska sorglig, men oh så vacker. Såg andlöst fram emot att äntligen få höra den igen när jag hade fått tag på OAVn i höstas. Men ack! De hade klippt bort den! ¤ångest¤ Men nu har jag hittat den! Ahh... Den ger mig fortfarande gåshud över hela kroppen.
Det man kan klaga på med PSME är att den är för kort. Mangan är mycket längre och djupare och det hade varit trevligt att se det animerat lika grundligt. Men jag gillar den ändå... Kortfattat kan man säga att ett gäng ungdomars liv sammankopplas i och med att de alla inser att de har märkligt lika drömmar. I drömmarna är de andra personer, som studerar jorden från en plats på månen. Ju mer de drömmer om detta, desto mer får de veta om de här människorna(?) och deras ganska tragiska liv. Drömmarna känns så verkliga att det måste vara minnen från ett tidigare liv.
Och mer vill jag inte säga. Ni får titta på den själva. Men här är i alla fall ending:

Please Save My Earth

Här är även en textad version, men med en amerikansk fläskig eftertext mitt i också, som gör att man inte ser något bilderna bakom:

Please Save My Earth - subbed

Nu ska jag återgå till sängen. _-_

Inga kommentarer: