fredag, augusti 25, 2006

Lite försenat om Medeltidsveckan

Underbara Visby. Men årets Medeltidsvecka blev en av de sämsta. Det är inte ens värt att redogöra noga dag för dag. Hade inte S varit med hade jag åkt hem redan i tisdags. Nu gjorde S det värt att vara kvar, men årets Medeltidsvecka lämnade mycket övrigt att önska. Jag, Stein, Rillius, Kribb, Skägget, Danne, Pauli och Ollie skulle dela på ett hus innanför murarna denna M-vecka. Det första som hände var att Rillius uteblev, för han var sjuk. Killen han delar lägenhet med, Ji, fick ta hans plats utan att först ha diskuterat det med alla. Det kändes rätt olustigt. När vi väl kom till huset blev det genast gnäll över sovplatserna. Nycklarna gnälldes det över också, vem som skulle ha dem, om man skulle gömma en etc. Gick det att gnälla över något så gnälldes det. Även Kribb var missnöjd över sin sovplats, men det löste sig i alla fall. Supandet började såklart omgående för de andra. Det där med att det skulle vara tyst i huset efter 22 funkade naturligtvis inte. Sömn blev en bristvara. En av nätterna var Skägget och de tysta när de kom hem, men de väckte mig ändå genom att ringa och be mig komma ned och öppna, för de kunde inte hitta nyckeln som vi gömt på en gemensamt överenskommen plats... På onsdagen hade jag fått nog och lämnade huset. Det var ju precis detta jag INTE ville med Medeltidsveckan. Förra året var illa nog när det mest var sittande i Nordergravar där de söp och en annan drack måttligt med undantag för några utsvävningar. Medeltidsveckan är mer än att bara supa. Stein hade sagt innan att vi skulle göra saker på egen hand utan grabbarna denna vecka, för att inte upprepa förra årets M-vecka då det inte blev något vettigt gjort nästan, men det hände inte. Så jag fick hänga med S hela veckan. Det i sig gjorde inget, för det var som sagt S som gjorde det värt att stanna kvar, men jag ville mer. Jag vill inte vara det där paret som bara umgås med varandra hela tiden. Men ja, resten av veckan bodde jag hos S i Krukmakarens hus. Var inte det minsta glad över boendepengar som kastats i sjön och att dessutom behöva lägga ut ytterligare pengar för att få en dräglig vistelse, men men. På väg hem till Stockholm igen sade Stein att hon ska hyra huset nästa år också. Fast hon tidigare under veckan var helt på att bara hyra för mig, hon själv och Rillius igen hädanefter med tanke på gängets krångel och att de svinade sig såpass, så hade hon visst kommit fram till att det var roligt under resten av veckan. Oh well, what the hell.

De postiva sakerna med veckan:

*allt mys med S, och hallonsorbet. Det är riktigt gott med hallonsorbet... De dagarna jag fortfarande bodde i huset dök han dessutom upp varje morgon och uppvaktade mig med sigillförseglade brev där han bedyrade sina känslor. ^-^ Tihi... *Krukmakarens café. Mysigt och framförallt billigt. Käkade frukost (två små ”halvbaguetter” med ost och en varm kopp choklad med grädde för 35 kronor.
*Caféet Skafferiets varma choklad med grädde. Dyr (30 kronor) men väldigt god. Smultronpajen gick inte av för hackor heller!
*Clematis. Stämningshöjande förstås. God mat och medeltida miljö. Blev frosseri där två gånger denna vecka.
*S och jag tog även kursen i att göra Anfanger, begynnelsebokstäver. Tyvärr endast en mycket grundläggande kurs, men rolig. Första gången jag arbetat med bladguld och så. När jag har råd vill jag skaffa lite referenslitteratur och bra material för att fortsätta utveckla det. Jag gör ju redan en del egna gratulationskort mm så att lära sig skriva snyggt och försköna med anfanger lär ju inte vara bortkastad tid. =)

*Jag tog även kursen i nålbindning, vilket visade sig vara en relativt enkel metod att lära sig. Att sedan verkligen kunna göra saker med det (vantar tex) återstår att se hur lätt det blir. Men det är en väldigt förlåtande metod att göra fel i.
*Träffade även Lo lite, vilket ju inte sker för ofta. Vi var båda ense om att Medeltidsveckan ligger i en svacka just nu, även om han inte haft samma dåliga erfarenheter som jag under veckan. Var trevligt att sitta på stranden med det gänget.
*Cultus Ferox var såklart en av de positiva sakerna med veckan. De byggde upp stämningen lite, även om de tyvärr inte spelade på Bistra Haren i år. (Där det går att svänga loss ordentligt).
*Slutligen ska nämnas Påfågeldansen! Den går inte att beskriva, utan måste beskådas, men ÅÅH så himla underhållande den var och killen som gör den gör den så bra! XD Den inträffar en till fyra gånger per M-vecka på Kapitelhusgården och man vet aldrig när, för de tillkännager det endast en kvart före. Detta var första gången jag såg den. Den räddade en hel dag för mig. Så underbart.

Inga kommentarer: