fredag, februari 01, 2008

Praktik

Puh, jag fick praktikplats till slut! Hela två dagar innan själva terminen skulle börja! Jag var minst sagt stressad framåt slutet. Har hamnat inom socialtjänsten som jag ville och så mycket mer än det tänker jag inte avslöja. Det verkar dock vara en väldigt bra plats där de planerar att låta mig få prova på allt och även besöka många andra samverkande myndigheter etc. Har redan varit med på flera klientbesök och från och med nästa vecka får jag kanske "ett eget". Det känns bra. Samtidigt inser jag att jag redan glömt en massa rent juridiska kunskaper och även att mycket av det redan hunnit ändrats sedan vi läste juridik-kurserna. Småändringar hit och dit, men det förvirrar. Det rent praktiska arbetet skiljer sig ju totalt från den teoretiska skolan också. Man inser tydligt att den där kursen "professionsspecifika färdigheter" inte ger ett skvatt. I slutet av praktiken hoppas jag att jag lyckats skapa en yrkesidentitet där jag känner mig självsäker att jag kommer klara av att jobba kvar där jag praktiserar. (Förhoppningen är ju givetvis att man får sommarvikariera och skaffa sig ytterligare erfarenhet på det sättet).

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: