onsdag, februari 27, 2008

Lyxa till det

Häromdagen kände jag mig riktigt ambitiös och bestämde mig för att överraska Lo när han kom hem. Med lite lyxig mat. Vi har en förkärlek till chèvre, så jag hade bestämt att det skulle vara huvudtemat. Vad kan man göra av det då? Chèvreburgare kom jag fram till då. Vad ska man ha till... Länge satt jag och funderade. Att servera pommes frites till en sådan burgare kändes bara billigt, så det gick inte för sig. Chèvre serveras ofta tillsammans med betor. Det stämmer att de kompletterar varandra väldigt bra. Då kom jag slutligen fram till att jag skulle göra rödbetssoppa till! Jag hade aldrig i hela mitt liv gjort det ska nämnas. Det innehåller så mycket mer än bara rödbetor dessutom. Lök, fänkål och lite allt möjligt (nyttigt) är dolt i den röda vätskan... Jag är inte mycket för sallad, därför var mina burgare befriade från detta störande moment. Påläggen jag använde var istället, förutom chèvre, tomat, honung, valnötter och äpple.
Inte stannade jag vid detta. Jag kom dessutom fram till att jag borde inviga vår ugn genom att baka något. Något jag inte gjort tidigare och allra helst något bröd. Det slutade med att jag gjorde English scones, som är lite annorlunda mot våra svenska. Mer "saftiga"... Med lite lemon curd att smeta på dem var lyckan gjord. Lo gjorde stora ögon när han kom innanför dörren. Jag hade ingen aning om om scones:en och rödbetssoppan skulle smaka bra och var lite nervös. Men allt blev faktiskt lyckat och väldigt gott. Det var dock så mycket mat att vi hade svårt att komma ur stolarna efteråt...

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: