torsdag, augusti 12, 2010

Friröntgen

Loke har däckat och slafsats upp på röntgenbordet. Han känns verkligen mycket tyngre än sina 21 kilon när han är helt slapp. "Dödvikt", det känns jätteläskigt. =(

Idag har Loke röntgat höfter och armbågar. Vi håller tummarna för att allt sitter som det ska. ;) Veterinären sade med allvarlig röst att nu när jag skrivit på pappren så kommer resultaten att bli offentlig handling. Men det är inte som att jag har något att dölja och jag skulle ändå inte vilja använda en hund med dåliga höfter i avel, om jag nu hade någon avel planerad. Varför skulle man vilja bidraga till att försämra en ras?

Matte är taskig nog att föreviga sin unghund i ett av hans inte särskilt storslagna ögonblick. Om han visste vad det innebar att bli kränkt, så skulle han vara det nu. ;P

6 kommentarer:

Lovisa sa...

Håller tummarna för bra resultat! :D Helt rätt inställning med aveln. Är så urbota less på skitavel som pågår (ffa staffar) att jag tvivlar på om jag faktiskt vill ge mig in i den soppan. Har alltid drömt om att föda upp, men ett är då säkert, hundar ska jag ha för min egen skull och visar det sig att de är bra och jag tror att de kan bidra med nått gott i avel så kanske de får gå i avel. Kommer inte säga att jag köpt in ett kommande avelsdjur, det har man ingen aning om förrän det är utvärderat och uppväxt och knappt ens då.. Kram

Sara sa...

Så spännande. Nu håller vi tummarna för att han är fri!

Ska en terapihund vara skottfast? Eller finns det någon bestämmelse om det?

Lina sa...

Sara - Det görs inget test på skott på en terapihund. Det är ju inte meningen att den ska jobba under sådana omständigheter direkt. ;) Däremot ska det vara generellt ljudtåliga. På "uppkörningen" utsätter man hunden för folk som är högljudda på olika sätt, någon kastar en tung bok i marken och liknande. De får reagera, men de ska samla sig snabbt och kunna fortsätta jobba.

Sara sa...

Okej, tack. :D Det var väl bra, just därför har jag trot att det inte skulle gå att utbilda Mischa till terapihund. Men då var det ju inga problem med det heller. Hon hade säkert varit en helt perfekt terapihund! ;)
Tyvärr saknar matte intresset.

Sara sa...

Ååå så härligt, GRATTIS till fina röntgenresultat!!! ( Har tjuvkikat på hunddatan..;) )

Karro sa...

Haha hans svans ser ut som en enorm rävsvans där han ligger på rygg på det kalla plåtbordet :P lille Loke. Men idag ska vi ha skoj på brukshundklubben med våra träningskompisar :) kan du maila mig igen vilka tävlingar han är anmäld till? Vore ju smart av mig att spara det senaste mailet men det står inget i arbetskriterierna om att man måste va smart som hundtränare :D denna gång lovar jag att skriva ner allt i almanackan! Kram Karro