fredag, juli 09, 2010

Loke hämtar olika föremål, fjärrdirigering med enbart handsignaler och några tricks



Jag ligger inte på latsidan om någon nu trodde det. =P En tämligen stor del av min fritid spenderas på Loke, är det inte promenader så är det träning. Just nu gör vi ganska stora framsteg och han är sådär uppenbart sugen på att göra något. Nu har jag ett litet apporterande monster hemma. Så fort han tycker det är tråkigt att bara ligga i fläkten och matte tramsat framför datorn för länge - så hittar han något att leverera till mig. Strumpor i synnerhet har blivit populärt. Och jag tänker minsann inte släcka den här hämtarlusten hos honom som var så svår att tända, så jag blir naturligtvis översvallande glad varje gång. =P

Loke var med i Skärgårdscupen i Nynäshamn för ett par veckor sedan, lydnadsklass 1. Själv kissar jag ju på mig av nervositet vid blotta tanken på att gå upp i en tävlingsring, så det var Karro som fick göra en insats för att Loke skulle få en chans att glänsa. Loke har gladeligen flera familjer om det leder till att han får göra saker han älskar. ;P Det är även Karro som tagit honom under sina vingar och drillat honom i lydnadsmomenten under juni månad medan jag hållit på med annan träning, som ovanstående klipp antyder. Vi är båda mycket stolta över att Loke gjorde så bra ifrån sig med så lite träning ändå - ett förstapris på första tävlingsdagen! Som vanligt är det lite si och så med koncentrationen och det gav förstås avdrag och vissa moment behöver helt enkelt tränas längre än bara en månad för att bli bra. ;)

Foto av Karro, skamlöst lånat av mig.

6 kommentarer:

Lovisa sa...

Inte regelmässigt bäst före, men man rekommenderar att genomföra det innan två års ålder. Sen så börjar ju fendert löpa i höst och kan vara lätt sajko innan så jag ville ha MH:t så opåverkat av hormoner som möjligt. och så var det massa anmälda, så det var lottning vilka som fick vara med :D

Lina sa...

Hmm, är det inte lite dumt att rekommendera innan två års ålder? Jag tänker på mitt eget lilla omogna hormonberg här hemma, som ser spöken i lite allt möjligt. Anser inte att han nått sin fulla potential mentalmässigt än så att säga. =P

Lovisa sa...

GAH! Skrev jättelångt och tryckte bort innan det sparades :Z

Rekommendationerna att genomföra mentalbeskrivningen innan två års ålder har - utifrån vad jag hört - med inlärning och lydnad att göra. Det är ju meningen att man ska beskriva hundens reaktioner och ju äldre de blir desto fler erfarenheter har de skaffat sig och då kan det ha skett en inlärning som gör att de inte visar "ursprungligt" beteende liksom. Beteenden är ju en kombination mellan arv och miljö, men "risken" (misstolka mig rätt) är att miljöpåverkan och lydnad i vissa fall trycker undan den reaktionen hunden skulle haft. Som exempel har ingen av mina hundar (Rex testad vid 2 års ålder och inja vid 18 månader) jagat trasan vid lilla jakten. Det enbart pga lydnad. Jag sa till beskrivaren att jag var tvungen att ge dem tillåtelse att springa efter och det syntes på dem att de ville eftersom att båda hade liksom ryckt till och sen stannat hos mig. När jag sa Varsågod så flög de som skjutna ur en kanon. Där blir det ju en stor felkälla eftersom att Varsågod är ett värdeladdat kommando som kan peppa hunden, men det var det kommando jag hade som frikommando.

Jag tycker att det i de flesta fall är lite väl tidigt att beskriva en hund vid ett års ålder, har de hormoner i spel så kan det vara en emotionellt traumatisk upplevelse att genomgå en mentalbeskrivning eftersom att det liksom packas upplevelser på varandra och det kan även sätta spår i hunden (det var efter Rex MH som han flippade ur rädlsmässigt så attjag till slut avlivade honom, Inja å andra sidan tyckte att det var lattjolajban och en av de bästa dagarna i hennes liv eftersom att det var massa folk i skogen som var där för hennes skull liksom). Så jag tycker att man bör beskriva hunden i en relativt tidig ålder, men i en "hormonlucka". Har hunden stort påslag är det bättre att vänta självklart.

Mellan 2 och 4 år kan man även mentaltesta hunden (korning). Där är det ju ett poängsystem med koefficienter etc och hunden blir godkänd eller ej. Iom MH får de bara "känd mental status" utan några värderingar i det.

Unknown sa...

Hihi =) blir glad når jeg ser video av Loke.

Sara med Kimya sa...

Grattis till 1:a priset!!! Så kul, här händer det saker. :D
Urgullig film på söt Loke.

Unknown sa...

Här händer det saker :)
Grattis till första priset..
Snowie älskar också att apportera och hon tycker också om strumpor..
Hälsningar Lilleba,Snowie&Jolly