onsdag, juni 20, 2007

Ramen Kimama

På Birger Jarlsgatan 93 ligger Ramen Kimama, en liten restaurang med en gråtande val på väggen, som man inte glömmer i första taget. Här kan man äta sig redigt mätt på ramen, vilket alla Naruto-fans lär älska per default... Glöm Eldorados fadda snabbnudlar. This is the real stuff! Portionerna är gigantiska och priserna mycket överkomliga. På bilden syns Shoyu ramen (nudlar i en soyabuljong med bland annat fläsk och ägg till) med en skål ris och gyoza till. Det är egentligen nog med mat för att mätta två personer, men med en del vilja lyckades jag få i mig allt. Och viljan är stark, för det är SÅ gott att man inte vill lämna något kvar. Allt för 145 kronor. (Jag önskar att jag visste hur jag skulle göra egen shoyu ramen hemma). För den som inte är ute efter att bli mätt upp över öronen kan man beställa enbart ramen, vilket ligger i prisklassen runt 90 kronor. Gillar du inte ramen? Misströsta icke! Det finns annat att tillgå, som de klassiska rätterna yakisoba eller yakiniku. Ramen Kimama är värt att besöka, särskilt om du gillar ramen förstås, men även för de som är ute efter en lite mer annorlunda restaurangupplevelse utan att behöva tömma kontot. Öppettiderna är det tråkigaste: de öppnar 17.00 och stänger 21.30. Annars hade det varit mitt förstahandsval att luncha på, varje dag, året runt!

Andra bloggar om: , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har hört restaurangen ska stängs, men den är kvar :)

Det är inte lätt och enkelt att göra egen soppa till Ramen. Den behövs många ingridienser och ta lååång tid....
Men du kan woka några kött och grönsaker (t.ex vitkål, gullök, morötter, purjolök) med lite peppar och salt, laga snabb nudlar och sen lägga wokad grönsakerna på Ramen nudlar och soppa. Det blir godare när du äter snabb nudlar.

Jag älskar Gyoza!! Jag lagar ibland gyoza själv :)