lördag, november 25, 2006

Bovetegröt

Jag testade att göra en nyttig frukost häromdagen. Det var ett recept på levande bovetegröt från Du är vad du äter med Anna skipper jag provade, med några ändringar. Lite för omständig för att jag skulle orka göra den varje dag, men ganska god. Så här ser receptet ut:

2 dl
skalat helt bovete
5-10 dadlar
2 äpple
1 banan
½ dl russin
½ dl linfrön


Dadlar var dock så dyrt, så jag hoppade över det.
Det första man skulle göra var att blötlägga bovetet i åtta timmar. Sedan skulle det sköljas och få grodda i minst ett dygn.


En massa väntande med andra ord. Vad jag förstått så blir det ännu nyttigare om man låter fröer och sådant först få gro lite.
I alla fall. Russin och dadlar skulle blötläggas i 12 timmar. I mitt fall bara russinen, eftersom jag struntande i dadlarna. Dadlar, ett urkärnat äpple och bovetet skulle sedan mixas ihop till en kräm. Jag ersatte dadlarna med en banan istället, som jag skivade och hällde i tillsammans med russinen och bovetet.


Det som till sist fanns kvar att göra var att hälla upp gröten i en fin frukostskål, skiva banan och äpple och strö på det tillsammans med russin och linfrö. Gröten var som sagt ganska god. Man kände tydligt att den mättade och att den var nyttig. Min mage mådde bra hela dagen. Jag är ju student och äter inte alltid så optimalt, så jag tror att detta var lite välkommen vila för den! Som sagt är det lite för omständigt att hålla på att grodda bovete varje dag för att jag skulle vilja göra detta regelbundet. Men vill ni låta magen ta det lugnt en dag med en rejäl frukost som inte är tillagad (inte stekt eller kokt) så kan ju detta vara ett alternativ. Ta det samtidigt med spa-dagen typ. ;)


Något som kanske inte alla vet är att bovete faktiskt är en ört. Man tror att bovete, vid regelbundet intag, kan förebygga hjärt-och kärlsjukdomar, eftersom det innehåller rutin som bland annat kan minska kolesterolet och blodtrycket. Det finns heller inget spannmål som innehåller lika mycket järn. Kort sagt helt klart underskattat! Bovete kan användas till att göra pannkakor och allt möjligt också, så varför inte testa att ta bovetemjöl nästa gång istället?


Du är vad du äter - recept

Bovete

1 kommentar:

Hannah sa...

Det både lät gott och såg gott ut! Åt själv bovetegröt idag, fast en mycket enklare variant gjord på boveteflingor.