torsdag, februari 03, 2011

Emily Larlham kommer till Sverige!



Är mycket hund och lite foto på bloggen just nu, men det kan inte hjälpas. ;)

Min stora idol när det kommer till hundträning, (och över huvud taget att förhålla sig till hundar), Emily Larlham, kommer till Sverige i april. Jag bokade givetvis plats omgående, det fick kosta vad det kosta ville. Det här är något jag helt enkelt inte kan missa. Naturligtvis infaller hennes besök i Stockholm samma helg som instruktörskursen är, men ja, det blir till att ta igen helt enkelt. Emily kommer även att besöka Göteborg och Malmö. Hon kommer att drilla oss i två dagar i varje stad. =)

Bilden kommer från SD CanineFreestylers

Det finns många som säger att de jobbar med mjuka metoder, positiv förstärkning osv. I träning. Träning ska alltid vara positiv. Mmm. Men i övrigt bestraffar de flesta sina hundar när det INTE är träning. Till bestraffning räknar jag här även att vara hotfull med sin röst eller kroppsspråk - att man på något vis intimiderar hunden för att få den att sluta med något. Man måste inte nödvändigtvis tvinga, rycka, trycka osv. Emily Larlham är alltså helhjärtat positivt förstärkande/negativt bestraffande i sitt liv med hundar, träning eller inte, så hon använder sig inte ens av nyss nämnda bestraffningar (vilka anses vara milda och till och med brukliga, att man "talar hundens språk då".) "I add good things and take away good things from my dogs environment". Hon är en enorm inspiration för mig för att hon klarar det. Jag känner ofta att jag tappar tålamodet med Loke och ibland lyckas jag inte hålla det kvar inombords. Jag är inte en tillräckligt duktig hundtränare än. Emilys förhållningssätt är målet.

"I actually did a seminar in Spain a few months ago, and it went really well, even though everyone was under the impression that clicker training was clicker training, and then there is also punishing when its "necessary". They really respected and listened to all I had to say though, with great interest. I think I converted a few people to excluding Positive Punishment."

Bilden kommer från Dogmantics

Bilden kommer från doogweb

Inga kommentarer: