söndag, november 21, 2010

Studio

Ibland saknar jag att ha tillgång till fotostudio. Man behöver det inte, men det är kul. Dessutom lärorikt när man inte är ett vant proffs där allt sitter i ryggmärgen. Jag gillar möjligheterna med att själv kunna bestämma varifrån ljuskällan(orna) kommer och hur stark den ska vara m.m. Planer på studioutrustning här i kvarnen finns, men ligger längre fram i tiden. Det är mycket annat som prioriteras först. Och att fotografera folk i riktiga miljöer ger ändå oftast den finaste känslan i korten.

Detta fotografi har flera år på nacken och hemsideadressen existerar inte längre. Det är taget med en analog kamera och framkallat i labbet jag hade tillgång till då. =) Sedan inscannat för att kunna beskådas på tEh internet. Det enda jag gjort med kortet digitalt är att lägga till ramen och texten. Vid nyframkallning skulle jag helt klart ha mer svärta i kortet, även om det skulle innebära att min modells ben mer eller mindre försvinner då... Klicka för full storlek.

Det här kortet är faktiskt inte taget i en riktig studio, men eftersom det bara var huvudbilder vi tog den dagen, så var det ganska lätt att ordna med en enhetlig bakgrund och duglig belysning. Ursprungligen är kortet i färg, men det har ändrats i Photoshop, där jag även ökade kontrasten lite mer. Och lade till en ram förstås. Det här var ett av korten som var med i den pyttelilla utställning jag hade i Årsta i Stockholm i början av 2009. ;P

Inga kommentarer: