onsdag, september 01, 2010

Våra luddiga vänner...

... visar sin givna plats även i filmens värld. Sandy var en hund som jag var mycket förtjust i när jag var liten. =) (För övrigt skulle nog en terapihund kunna göra nytta på barnhem.)



"True he ain't pedigreed...
Sandy, there ain't no better breed
as he really comes in handy -
'specially when you're all alone in the night
and you're small and terribly frightened
it's Sandy,
Sandy who'll always be there!"

Här är en länk (var inte möjligt att bädda in denna) till en tribute till filmhundar genom tiderna, ända tillbaka till hunden Blair 1905: Tribute to Movie Dogs. Hur många känner ni igen? Jag plockade på mig alla hundfilmer som kom in i videobutiken när jag var barn. Toto, Shaggy, Lassie, Hobo i Summerdog, (undrar fortfarande vad han kan ha varit för ras), Digby, hundarna i The incredible journey, Nikki (åh!), Chomps, hundarna i Call of the wild, hundarna i Antarctica, Benji förstås, "wolf" i The journey of Natty Gann (mmm), White Fang, Iron Will, Bingo, Fluke, Beethoven - listan blir hur lång som helst.

4 kommentarer:

Anna sa...

Hej!

Jag ramlade in på din blogg ifrån google, när jag sökte runt lite.
Och jag såg att du har både hund, och har läst socionomprogrammet. Vilket är det jag (kanske? förhoppningsvis?) gör om ett år.

Hur tycker du att det var? Gick det bra att ha hund under tiden, eller fick du ha en dagmatte/annan person som hjälpte dig?

Med vänliga hälsningar,
Anna

Lina sa...

Hej Anna! Jag vill nämna på en gång att vi skaffade Loke som valp när jag gick sista terminen på socialhögskolan, alltså då man skriver C-uppsatsen och kan förlägga sin tid ganska mycket som man själv vill. Dessutom är jag sambo. Detta gjorde att det inte var särskilt komplicerat att skaffa valp. De få tillfällen det inte klaffade med våra scheman, så hade vi kompisar som kom och passade valpen de tre timmarna man var på föreläsning och så. När Loke sedan blev tillräckligt stor för att vara ensam den tiden så var det ju inga problem alls. Men det är alltid bra att ha någon form av dagmatte till hands.

Sedan vet jag inte riktigt om du undrar hur jag tycker socionomprogrammet var eller hur det var att ha hund medan man läser på universitet. =)

Anna sa...

Hej!

Tack för ditt svar! Jag menade mest hur det skulle vara att ha en hund under tiden. =) Även om du nu inte hade Loke under hela universitetstiden, hade det gått bra om du hade haft honom hela tiden tror du?
(Jag syftar på en vuxen hund nu, som klarar av att vara ensam. Inte valp. :))

Haha! Mitt rum är helgrönt, grönt är helt klart bäst.

/ Annaali

Lina sa...

En vuxen hund borde inte vara några problem alls, om den ensamtränats. Vanligtvis har du föreläsningar några dagar i veckan och de brukar vara 3 timmar långa. Alldeles lagom lång tid för en hund att vara ensam med andra ord. De få dagar som var heldagar under min universitetstid skulle ha varit lätta att få en hundvakt till. Man vet ju hur schemat ser ut för varje kurs, så du kan planera. Man ber en kompis komma och ta ut hunden, eller passa den hela tiden, eller en dagmatte, eller så kan man till och med höra med hunddagis sådana dagar - de flesta hunddagis erbjuder numera strödagar till hundar som inte är fasta hundar på dagiset. Om det finns plats och till en högre kostnad, men ändå. =)