tisdag, mars 16, 2010

Freestyle

¤Drömmer om att någon gång kunna göra något lika bra¤




Idag gick vi på en hundmötespromenad som leddes av Hundakuten. Loke är ju som bekant väldigt taggad på andra hundar sedan hunddagistiden, även om vi gjort framsteg sedan han slutade när. För ett par månader sedan, precis när han slutat på dagiset, så kunde han fullkomligen gå i taket om han såg en hund på 20 meters avstånd. Kasta sig i kopplet och skälla och stressa upp sig mer än vad som kan anses normalt. Innan hunddagiset var han förhållandevis lätt att gå med ute. Han var givetvis nyfiken på andra hundar, men det var liksom inte hela världen. Nåväl, till den här hundmötespromenaden kom det runt 13 stycken deltagare med sina hundar. Allt från en liten liten tax till några häststora leonbergers. Men hör nu och häpna: Loke var en av de hundar som skötte sig bäst! Jag var mycket förvånad. Lugn och avslappnad var han INTE, han trippade på tårna och hade svansen så högt det gick, mycket "het" som en av instruktörerna uttryckte det. Men han gjorde inte ett enda utfall under hela den timmen promenaden pågick. Och då var det ändå ett flertal hundar som muckade lite med honom, så nära som på en halvmeters avstånd. Bland annat en av leonbergarna och en schäfer. Var vid ett par tillfällen med leonbergern som Loke svarade med att börja morra lite i strupen, men så var det som om han kom på något och så tittade han på mig istället. Vi fick variera promenaden under tiden. Först gick några av oss längst fram, men sedan fick de längre bak flytta fram och vi gå längst bak osv, vilket var svårare för många av hundarna (Loke inräknad). Han blev stressad vid ett par tillfällen under promenaden, började pipa och gnälla och överslagshandla, men det var betydligt mindre än det varit vid tidigare prövningar. Jag och instruktören (som jag träffat ett par gånger innan för privat träning) hade diskuterat innan att vi kanske skulle få avbryta promenaden om han skulle bli för stressad, men nu blev det aldrig någon anledning för det. Promenaden varierades också på så vis att i en korsning delades alla upp och skulle gå mot mitten och passera varandra, för att få till hundmöten och inte bara att kunna promenera tillsammans med andra hundar utan att hälsa. På den fortsatta promenaden efter det fick vi emellanåt vända om och gå bakåt i ledet för att öva på att passera hundar. Och allt detta skötte Loke mycket bra. De andra hundarna var verkligen så nära det var möjligt att komma utan att de faktiskt kunde hälsa på varandra. Han höll riktigt bra kontakt med mig och tände inte alls till på andra hundar runtomkring som ibland började skälla, morra och kasta sig mot varandra. Det ska givetvis tilläggas att han fick mycket belöning genom allt detta (välförtjänt).


Igår var han även med mig på jobbet för första gången. Bara i två timmar, sedan hämtade sambon upp honom. Även här skötte sig Loke förvånansvärt bra och blev aldrig så otroligt stressad som han blev för ett par månader sedan i andra miljöer än hemma. Även här blev han lite orolig och pipig ibland, men på en acceptabel nivå, som det kändes. Mestadels var vi inne på mitt kontor så han fick göra sig hemmastadd. Har en likadan canvasbur där som den vi har hemma åt honom, så där fick han boa in sig. Det ska bli hans viloplats där ingen får störa honom sedan när det (förhoppningsvis) blir så att faktiskt jobbar med mig där. Vi träffade en boende ute i korridoren och hon blev alldeles till sig när hon såg honom. Hon sitter i rullstol och pratar inte så mycket, man vet inte riktigt vart hon befinner sig i sitt sinne. Men djur tycker hon om. Loke klarade inte av att fokusera så bra, men jag fick honom i alla fall att lägga hakan både i hennes knä och på hennes arm, även om det bara blev några sekunder i taget. Han satt vid sidan av hennes rullstol och lät sig ridderligt klappas på ansiktet, trots de ganska klumpiga händerna som försökte vara ömsinta. Vi var med henne i någon kvart innan Loke började bli för stressad av pressen, så jag tog in honom på kontoret igen. Det mest gripande var när hon efter en lång stund tittade upp på mig och frågade: "Tror du han tycker om oss?"
Ja, det tror jag. =)

När jag sedan skulle lämna över Loke till sambon så dök det upp en cocker spaniel på typ 7 meters avstånd som Loke fick tokfnatt på och började råskälla och kasta sig i kopplet. Därför trodde jag inte att dagens hundmötespromenad skulle funka alls. Plus att han idag fick tokfnatt på en barnvagn och skrämde slag på mamman som körde den. Han är så himla random just nu, ena stunden stjärna och andra stunden problemhunden #1, jag hänger inte med. @_@
Däremot verkade det vara mycket ansträngande för honom att jobba, trots att det bara var ett par timmar och egentligen bara en kvarts "effektivt" arbete. Han sov i princip HELA dagen efter det. =P När jag kom hem efter jobbet orkade han knappt hälsa på mig. Släpade sig i princip fram pliktskyldigast, hahaha.

2 kommentarer:

Ahlard sa...

Hejsan,
Jag har en valp som börjat skälla som en tok till andra hundar och göra utfall mot dem. När han får hälsa så går det över direkt, men hans beteende gör ju att han får hälsa allt mindre (aldrig när han gör så). Jag undrar om ni fick några tips på hur ni skulle jobba med Loke själva före och efter hundpromenaden. Hjälpte hundpromenaden efteråt eller återkom hans tidigare beteende? Väntar på kurs till hösten men vill ju försöka dämpa beteendet så fort som möjligt. Nu gör jag "suprise party" (såg att ni har flera youtube klipp av hon som tipsat om det) och avleder med godis. Men det funkar bara när jag hunnit se hunden långt innan, och när den andra hunden inte skäller. Tack för titten på en intressant blogg!/Johanna

Lina sa...

Man kan väl säga att en gång är ingen gång. ;) En sådan här hundpromenad gjorde ingen direkt skillnad alls med andra ord. Men annars är det att enträget hålla på och förekomma sin hund. Skäller han som en tok när han ser hundar på 15 meters avstånd, men inte på 20, så börjar man där och "desensetizes" hunden mer och mer för den typen av situationer. Min hund får inte hälsa alls på hundar längre. Inte så länge han inte kan vara avslappnad med hela konceptet att gå på promenad och strunta i andra hundar. Det blir lättare för honom att veta att han aldrig får hälsa än att han får hälsa ibland, men inte då osv. Han har några kompisar och dessa får han leka med, men det finns egentligen ingen anledning varken för hundar eller människor att hälsa på alla man möter.
Så att fortsätta avleda med godis är nog bra, men det är också viktigt att din hund får se den andra hunden, så det faktiskt blir någon träning och inte bara undvikande av situationen. Som sagt, börjar han skälla på 15 meters avstånd, men är kontaktbar och skäller inte på 20 meter, så börja där. Din hund ser en annan hund och börjar stirra - TJOFF så ser du till att det regnar massa falukorv (eller vad han nu föredrar) från himlen rätt framför honom. Ganska snabbt fattar han att detta kommer från dig och spelet blir nu Titta på hunden - vända sig mot matte som skapar godisregn. Ställ mer krav efter hand, att han verkligen måste vända sig och titta på dig för att få belöning och sedan titta längre och längre på dig och efterhand minskar ni även avstånden till andra hundar.