fredag, februari 19, 2010

Störningar och ökad tid



Jag har jobbat ett tag på att Loke ska vänta på ett releasekommando från mig innan han avbryter något jag sagt åt honom att göra. Detta fungerar ju knappast helt vattentätt, men vissa moment har han blivit betydligt bättre på och det är bland annat de som är med i det här klippet. Avbryter han innan han fått OK från mig, så blir det ingen belöning. För Loke är det svårt med dessa lugna och händelselösa moment, för han blir snabbt uttråkad - han vill ha action. Vi har naturligtvis fått öka tiden allteftersom. Att förvänta sig att ens hund ska klara av något trick eller moment i flera minuter från första början är orimligt och är som bäddat för misslyckande, vilket inte blir kul för någon part. Från början när han skulle lägga hakan i handen eller i knät så klarade han det bara ett par sekunder och jag kunde absolut inte klappa honom samtidigt eller liknande, för då blev han för störd för att hålla kvar. Ligg-kommandot är något jag också jobbat mer på på senaste tiden - jag vill att han ska ha huvudet i backen också. Från början klarade han under inga omständigheter av att jag rörde mig omkring honom samtidigt - då poppade han genast upp och skulle springa med. Nu har vi kommit mycket längre, som klippet visar. =D Nästa steg blir att flytta dessa saker utomhus och till andra miljöer och med andra människor osv osv... It just never ends. Det första lilla tricket är bara en uppföljning på hans dörröppnande, som vi ju bara precis hade börjat lära in i förra klippet. Nu gör han det ganska säkert skulle jag påstå, i alla fall här hemma.

5 kommentarer:

Lovisa sa...

Duktiga, duktiga bror Loke! Och duktiga, duktiga du! :D Ska försöka hitta ett klipp där de lärt en afrikansk vildhund att öppna munnen så de kan borsta tänderna på den, jättefestligt! Inja håller jag på o lurar/shejpar att dra upp ena läppen, jag märkte att om jag förde en godis mot henne långsamt så började hon rycka i läppen, så jag försöker fånga det beteendet.

Ja, dumma Canis som är dyra och på fel plats men Bäst. Grrr.. Vill, vill, vill!

Du förresten, jättelångsökt men vad gör du på torsdag runt lunch? Min klass (typ elva pers) ska till sthlm och studiebesöka oss på Manimalis, Kattstallet och Hundstallet. Har inte frågat nån men frågar dig först om du kanske skulle ha lust att snacka terapihund med oss på lunchen? Vi kan säkert bjussa på lunch och resepeng om det skulle vara aktuellt :) (Måste givetvis kolla med klassen också, men det vore skoj, om inte annat för att hinna träffas lite :D Fundera på't)
KRAM

Lotta sa...

Jag är så imponerad! Duktigt!

Hm, vi har en del att träna på..

Sara sa...

Åh vad duktiga ni är! Det verkar ju gå toppen för er. Urkul med en terapihund i kullen. ;)
Vi hade en föreläsning i skolan idag, om vårdhundar och servicehundar.
Men vad är igentligen skillnaden mellan vårdhund och terapihund? Gör de inte samma saker..?

Ja, visst är det nervöst inför röntgen. Man kan ju bara hålla hunden i form och sedan hoppas.
Det blir några långa dagar nu, tills resultatet kommer.

Anonym sa...

Hej!
Tack för din kommentar på min blogg, jag kommer gärna till Sthlm och håller kurs i CU men måste tyvärr få allting "fixat" eftersom jag inte har några Stockholmskontakter...
Beröm för din hundträning och allmäna hundhållning!
Mvh/Åsa

Lovisa sa...

Haha, jag sa faktiskt till Emmelie att jag offrar några fingrar för att få bar bilder. Skulle behöva skffa några special fotografvantar så man slapp få köldskador på händerna bara för att man vill fota lite :P

Ooh, spännande med en till voffsing! Vad är det för dam? Kan ju vara så att Loke tar efter den äldre om hon är lugn så är det ju toppen :)

Ta hand om er! KRAM