måndag, maj 25, 2009

Smaka på får

Besökte torpet i Värmland i helgen och Loke fick busa med familjens hundar. Gick bättre än förra gången, för nu är Loke såpass stor att han kan hantera dem båda själv. Sist var vi oroliga att de skulle välta över och krossa honom eller liknande, eftersom de är så mycket tyngre. Å andra sidan är de också klumpigare. Loke har en helt annan spänst i steget än vad de andra två har.


På hemvägen igår tog vi en omväg förbi Lokes uppfödare. Dels för att de skulle få se vad det blivit av valpen de sålde oss, men vi ville såklart att han skulle få testa på fåren lite också. =) Krävdes ingen närmare presentation - Loke kröp glatt upp i vilken famn som helst om någon hukade sig. Pussandes och pratandes och svansviftandes. Han är inte komplicerad alls på det sättet. ;P
Loke fick först testa på ankorna, vilket han tyckte var skitkul. Han bestämde sig för att ta vägen över dammen istället för runt, för att snabbast möjligt komma fram till ankorna. Han tänkte inte så långt som att han hade min sambo i andra änden av snöret, så det tog ju tvärstopp mitt i hoppet. Ett mycket förnedrande magplask som följd.


Fanns det något intresse för fåren då? Jodå, massor. Fullt ös, medvetslös var melodin. Loke bara rusade på. On eller off, det fanns inget mellanting, tyvärr. ;P Efteråt påstod de ändå att han nog skulle kunna bli en bra vallare. Själv fattar jag ingenting, men ska kolla upp möjligheterna här i Stockholm. Annars får jag väl skicka Loke på "kollo" till grannarna vid sambons sommarhus på Gräsö. ;P De var ju besvikna på sin nya fega border collie, så de kanske skulle föredra att Loke drev deras boskap. ;D Min sambo tyckte det hela var häftigt i alla fall, så man kan ju hoppas att han har lust att börja. ;) Jag själv är mer inne på agilitybiten och terapihundsutbildningen, men framförallt vore det kul om han hade lust att engagera sig mer i någon direkt aktivitet utöver promenaderna och att följa med på det jag gör. Och sök vill jag göra! Något sök ska det nog bli, eftersom Loke verkar tycka att det är kul. Hur som helst så var Loke fullkomligt utpumpad efter turen inne hos fåren. Skakade i benen och fradgade kring munnen, men såg ändå välmående ut. Han sov hela vägen hem sedan.



2 kommentarer:

Sara sa...

Vad kul att Loke också visar stort intresse för fåren =)Han har blivit riktigt fin ju!!
Ha det bra, hälsar Sara och syster Kimya

Lovisa och Fendi sa...

duktiga brollan!! :D Jag och Fnuling ska upp till sthlm nått i sommar - vi måste definitivt ta en syskondejt då!! :D