torsdag, april 24, 2008

Sluta skylla ifrån sig

Idag går det att läsa en artikel på Aftonbladet.se där man återigen klagar på socialtjänsten.

Inkompetenta socialarbetare ödelägger liv

"Skyll inte på systemfel i socialtjänsten – det är personalen som är problemet"

Jojo, det kan man ju häva ur sig. Det är sant att det finns brister inom socialtjänsten och det görs säkert fel både här och där, som inom alla myndigheter och jobb. Men vi kan ju först och främst definiera vad socialt arbete är för något, för att förtydliga de faktiska arbetsuppgifterna.
...
Nä, det fanns inget enkelt svar på det. Det går inte bara att lägga fram en mall när det gäller detta arbete och sedan köra på. Varje klient är unik med sin problematik och likaså varje socialsekreterare. (De är människor). Tydliga ramar och instruktioner är inget som står att finna i detta arbete. Socialarbetaren ska finnas för klienten, men springer kedjad i ett byråkratiskt koppel där politikerna sätter ribban. Det kan finnas hjälp som förmodligen skulle passa en klient alldeles ypperligt, men socialarbetaren kanske vägras ge den hjälpen av olika anledningar - att det till exempel kostar för mycket. Socialarbetarens möjligheter att bestämma och påverka är ganska begränsad i slutändan. Jag har praktiserat på ett socialkontor i snart ett halvår och det talas besparingar och omprioriteringar och personalbrist hela tiden. Det spelar ingen roll att socialarbetaren vill hjälpa, socialarbetaren kan inte göra mer än kopplet tillåter. Det är knappast märkligt att så många lämnar socialtjänsten efter en ganska kort tid som yrkesverksamma, det är lätt att bli apatisk och känna sig misslyckad med det klimatet som råder. Som socialarbetare har du ett tufft arbeta att utföra med hög personalomsättning och ständiga omorganisationer, nya arbetsmetoder och delegationer att följa. Du förväntas kunna hantera fler och fler klienter, men ändå utföra ett lika välgrundat ordentligt utredningsarbete med var och en av dessa och kunna härbärgera samtligas problem, ångest och krav. Runt 50 klienter att ta hand om varje månad är standard där jag är. (För sommarvikarierna väntar det dubbla). Dessa kan behöva mer eller mindre omfattande hjälp. Det är dessutom många klienter med psykosociala problem, missbruksproblematik osv. Vissa så allvarligt sjuka att socialarbetarna för sin egen säkerhet måste vara två åt gången och ha vakten på stand by utanför. Hot och våld är något man får vara beredd på. Socionomer utbildas inte för att ta hand som sådana människor och hantera sådana situationer. Vilka gör det, typ väktare och poliser? Dessutom ska du utföra allt detta arbete till en usel lön som inte på något vis motsvarar arbetsbelastningens tunga börda och även den psykiska påfrestningen och det faktum att man trots allt har en akademisk utbildning på 3½ år. (Varför strejkar inte socialsekreterarna, de borde följa sjukvårdens exempel).


Andra bloggar om: , , ,
____________________________________________________________________

1 kommentar:

Anonym sa...

Kommer att följa dig. Spännande med någon som är på väg in i socialtjänsten. Våra erfarenheter har med tiden gått från rätt positiva till total katastrof. De enda som verkligen tagit sitt ansvar är i våra fall politikerna eller nåja, en politiker som valt att sakligt lyssna på båda sidor, samla in material och vägt för- och nackdelar mot varandra.