fredag, mars 21, 2008

Frukostdags igen

En frukost då jag återigen är inspirerad av Japan. Vi stod oss hela dagen på den här frukosten vill jag lova. Tyvärr skulle jag aldrig ha orken att göra sådana här frukostar dagar då jag jobbar, för då skulle jag behöva kliva upp en timme tidigare än vad jag annars gör. Eftersom jag inte är morgonmänniska för fem öre, så går det med andra ord inte för sig, utan jag sussar hellre vidare och äter en mindre ambitiös frukost sedan. Något jag däremot måste införskaffa så fort ekonomin tillåter är japanskt porslin. Jag vill ha riktiga japanska ris- och soppskålar.
Som sig bör innefattar den här frukosten en portion ris. Vad vore japansk mat utan ris? Några Ume-plommon har jag inte lyckats få tag på, annars skulle ett sådant litet plommon fått pryda på toppen av skålen med ris. I de små kopparna, som enligt mig snarare ser ut som blomkrukor, har vi såklart fyllt på med genmaicha, grönt té, men Lo ville även ha ett härligt glas med kall apelsinjuice till. En hederlig misosoppa med friterad tofu, purjolök och nori till detta och som avslutning en enklare version av japansk sötad omelett, samt rostmackor med ost. Det sistnämnda tillhör ju mer det västerländska köket kanske, men att blanda skadar knappast. ;)

Andra bloggar om: ,

1 kommentar:

Anonym sa...

ahaha, vad roligt och orginell. Har aldrig sett en japansk frukost förut XD