tisdag, juli 03, 2007

Rätt och rätt

Ett parti som är för ett totalförbud när det gäller aborter?
Nej tack.
Jag smäller av när jag läser att det MÖJLIGTVIS ska vara tillåtet att göra abort om man blivit utsatt för en våldtäkt eller dylikt. Jag sätter mig själv i främsta rummet och om någon politiker skulle komma och säga till mig att det jag måste föda ett barn från sådana omständigheter, som garanterat skulle vara hatat, så skulle inga lagar i världen stoppa mig från att ta itu med det på något annat sätt. Det är naturligtvis lätt för en man att säga att man ska värna livet och föda barn om man blir gravid. Hmpf!
Människor är ibland dumma och skyddar sig inte (vare sig det är kvinnan eller mannen, för sluta lägga allt ansvar på kvinnan, man är två i tango) - med graviditet som följd. Det är ändå inget man borde straffas för, om man nu ser det som så att skaffa barn. Och även om man skyddar sig, så är inget 100% säkert. Då får vi alla sluta ha sex helt enkelt. Jag skulle inte vilja vara ett barn som fötts oönskat.
Själv vill jag inte alls ha barn, det skulle hindra mig från att leva mitt liv så som jag vill ha det nu. Jag skulle definitivt bli bitter och se det som ett straff om någon tvingade mig att fullfölja en graviditet om olyckan skett. Det barnet skulle jag aldrig kännas vid. Jag har hört kommentarer som att "kan du ha sex så kan du minsann ha barn", men då kan vi lika gärna säga att eftersom jag fått mens så är jag mogen att bli förälder. Jag fick min mens när jag var 12 år. Förr i tiden (och fortfarande i vissa delar av världen) så kan det vara ok att giftas bort i den åldern och tvingas börja avla barn, men har vi inte fått mer vett i skallen sedan dess? Kroppen kan spontant göra abort på egen hand, ska vi se det som något förkastligt och hemskt också? Det borde vi ju göra, det är ju också mord i sådana fall, eftersom det är abort. Eller blir det "dråp" istället, eftersom man inte kunde rå för det? Jag tycker det är bra och rätt att kvinnor kan bestämma hur de vill ha det idag och det ska inte tas ifrån dem. Bara för att det är kvinnor som har lotten att föda barn betyder inte det att det är någon självklarhet, när vi har alla möjligheter världen att välja idag.

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: