tisdag, november 08, 2011

Första helgen på hundtrimsutbildningen avklarad

Jag hoppade på utbildningen lite i sista minuten kan man säga, två veckor innan start. Jag älskar att ha en hund som jag mer eller mindre bara behöver spola av med slangen och furminate:a emellanåt, att bara kamma hundar är inte min grej. Den mer kreativa sidan med faktiska rasfrisyrer finner jag desto mer tilltalande. =) Jag ser detta som ett komplement till övrig hundverksamhet i framtiden. Första tillfället gick hur som helst av stapeln denna helg och jag dokumenterade förstås den mer praktiska delen. Bilderna får under inga omständigheter återpubliceras någon annanstans utan min tillåtelse.

Ett gäng glada hundar inväntar bad och fön.
Lilla Hallon blev "min" hund.
Tovutredning med "balsamspray" på hundarna först.
Efter en ordentlig dusch får man gå igenom pälsen igen.
En fönad och borstad sida respektive den ogjorda sidan. ;P

Nyduschade chihuahuan Liam.
Det blev även lite ansande på ett par hundar. Den här var för hårig i ansiktet. =P
Lugnt och fint. Det märktes att hunden var van också.
Nakenhund?
Lite lugnande signaler med det nyrakade ansiktet. Måste ha varit lite jobbigt att vi alla stod samlade och glodde.
Duschad Hallon lät sig tålmodigt kammas igenom på nytt.
Pudeln Sibbe får vattnet slungat ur pälsen. Funderar på att använda den fönen till mitt eget hår också...
Han blev sedan nerrakad i bara farten.
Hundarna fick många pauser för att det inte skulle bli för påfrestande på trimbordet. Den här filuren var dock en gäst och inte ett övningsobjekt. ;)
Hur gullig kan man bli??
Och här är Hallon torr och klar och har tagit några ärevarv genom lokalen!
Blev fler kort under helgen, men det här var de jag orkade redigera för webben. ;P

Inga kommentarer: