söndag, december 13, 2009

Skadad hund

Aldrig får man ha kul. Jag och Stina släppte Loke i ett skogsområde där det är tillåtet att ha hundar lösa. Ville låta honom springa av sig ordentligt idag. Tyvärr hann vi inte vara där länge innan jag plötsligt såg att hans vita "strumpor" på framtassarna var alldeles röda. Visade sig att han skurit upp en trampdyna rejält. Bara att vända hem igen. Loke tycktes helt oberörd, dock. Sambon ringde veterinären, som tyckte att vi kunde avvakta till imorgon, eftersom det nästan inte blödde alls när vi kom hem. Så vi ska komma dit precis när de öppnar imorgon. Med Stinas hjälp lyckades jag få på ett litet tryckförband på den högst ovilliga jycken, men nu när det väl sitter på bryr han sig knappt om det. Får se vad veterinären säger imorgon, men jag hoppas det inte ska behöva sys, så han måste sövas och så. Vilken skitvecka, vi är inte riktigt rustade för att ALLA oförutsedda utgifter ska komma på en och samma månad...

2 kommentarer:

Lovisa & Fendi sa...

Men då, stackars plutten! Tror inte att det kommer att behövas sys, de har fantastiskt läkekött i trampdynorna! Hur ser skadan ut? Är det djupt eller "skrapat"? Kanske inte ens behöver veterinärvård utan bara rengöring och tass-sockor. Fast det är ju bättre att åka in en gång för mycket än en gång för lite om ni är osäkra. Inja skar upp extratrampdynan när hon var valp, nästan en tredjedel satt löst, men jag bandagerade och hade mig själv och det läkte fint (hade kontakt med en djursjukvårdare - snacka med Tobes matte kanske?)

Ang Lokes plötsliga "spökålder" eller vad man ska säga så måste jag (förlåt) säga att jag blir lite lättad att höra om det. Fendi har en superfjolla-period där hon inte kan ta träning och blir låg och springer och gömmer sig. Verkar ju som att vårt syskonpar följts åt rätt bra i den mentala utvecklingen fast är reaktiva på lite olika sätt.. Det är helt säkert nått som kommer att försvinna, kanske inte är så roligt att tänka på, men efter 2-3 år så borde de vara färdigbakade mentalt iaf :P Hang in there, Loke är en toppenhund och ni är så duktiga med honom, det kommer att gå bra! KRAMAR

Lina sa...

Tyvärr tyckte veterinären att de behöver titta närmare på det, så han är inlagd nu. Han skar ju upp en trampdyna när han var valp också och då gjorde jag som du, vilket funkade fint. Men det här såret såg faktiskt betydligt mer nasty ut. Det är "stora trampdynan" (öh..) som han skurit upp och det verkar ha gått rejält djupt, går att sära ordentligt liksom och det hade inte velat sluta sig ordentligt på egen hand nu under natten, trots mitt förband. Inte bra om det blir mycket (och ful) ärrvävnad...

Ja, spökåldern har kommit senare än jag räknande med, men det verkar vara det som pågår i alla fall. Loke har blivit mer "utåtagerande" till skillnad mot Fendi, han kan inte ta träning på det sättet att han istället tar ut energin på annat liksom - tex folk som går förbi. Ingen koncentrationsförmåga alls och misstänksamheten mot omgivningen är stor. Känns sorgligt, då det med största sannolikhet innebär att vi inte lär bli ett terapihundsekipage i april, utan får vänta med proven till senare tillfälle.