Mina ambitioner är foton präglade av nyfikenhet, experimentvilja och en tydlig kärlek till den fotografiska bilden. Det ska finnas utrymme för lekfullhet, men också disciplinerat kreativt arbete utan kompromisser. På Fotosken finns mitt galleri. Bloggen här är mer vardaglig och dokumenterande.
Alla fotografier är tagna av mig om inget annat anges och tillhör således mig. De får inte användas utan min tillåtelse.
Fotograferandet och träningen med min hund Loke tenderar att ta mest plats här. Jag tränar och uppfostrar utifrån klickermetoden och är sajtvärd för Klickerträning iFokus.
Jag tar sådan tid på mig att göra videos. =P Men men, till slut dyker de upp, som nu. ;) Här är en del av det senaste vi haft för oss den senaste tiden. Jag rekommenderar att kolla på filmen i helskärmsläge, för filmen blir så väldigt liten när den anpassas till bloggens bredd.
Både tass och ögon ser redan bättre ut. ¤håller tummar¤ Vädret är förfärligt. Ändå gick vi en längre promenad idag, så Loke skulle få göra av med lite energi. Alla skor är dyngsura. Loke fick sin längsta ensamhetsträning so far idag och verkar ha klarat det utmärkt. Han kom ut från sovrummet när jag kom hem igen och allt var intakt.
Loke har blivit rätt duktig på att vänta på "varsågod". =) Går inte att applicera i alla sammanhang än, dock. Här är han ganska trött efter promenaden, vilket ju hjälper till förstås.
Vädret är för jäkligt här. Regnigt, blött och rått. Loke fick sitt första stora äventyr idag, då vi gick till den stora djuraffären för att köpa hundfoder. Han följde med bra, men blev lite osäker och gnydde emellanåt. Inte lätt att lämna tryggheten nära hemmet! I djuraffären fanns det dessutom massa hundar! Även om han inte fick hälsa på dem, så kunde han se dem på nära håll. Bland annat en mycket stilig siberian husky på sju månader. Dess husse tyckte hundarna skulle få hälsa och att det inte var så noga med det där med vaccinationerna, men jag var benhård. =P Vi stöter nog på varandra fler gånger. Personalen blev lyrisk över lille Loke och vi fick tillfälle att öva att hälsa fint utan att hoppa, men han är redan ganska bra på det. Som om detta inte var nog med äventyr, så fick han även göra sin första tunnelbanefärd! Bara en enda station, men det är övning nog första gången, tycker jag. Det gick långt mycket bättre än jag trodde faktiskt. Lite tveksam att hoppa in, men väl inne i vagnen brydde han sig inte särskilt mycket. Att hoppa ut sedan var mer motsträvigt, märkligt nog. Vägen hem gick via torget, så han fick utsättas för en mindre folkmassa. Osäkert, men vi tog oss framåt. När vi väl kom hem var Loke alldeles uppspelt och for omkring i lägenheten, för att ett tag senare tvärsomna.
Det finns något rått, osentimentalt över brittisk film i jämförelse med amerikanska. Hade Billy Elliot varit en amerikansk film inbillar jag mig att den hade varit drypande smörig till tårarnas gräns (i negativ bemärkelse). Beror givetvis på vilken filmregissör som sköter det hela också. Jag såg filmen när den hade premiär 2000 (det är så längesedan...) och den hör fortfarande hemma på min topplista över favoritfilmer. Ett måste att ha sett! Inom en inte alltför avlägsen framtid är socionomutbildningen klar och jag kan flytta till England när jag vill för att jobba där. Till ni andra socionomstudenter och färdiga socionomer (och övriga för all del) undrar jag, utan att ni behöver ta det alltför allvarligt: om ni skulle bevittna detta, hur allvarligt skulle ni se på det? Föreligger det skäl att inleda en utredning och varför då? Fara för barnet? Bara vanligt familjegräl, ingen fara, det är inget särskilt? Fantisera. ;)
Tja, fortfarande efter så himla många år med ögonen riktade mot öst, så kan jag fortfarande inte säga annat än att japanska är ett så väldigt vackert språk. Inte en susning i närheten av kinesiska, vilket många tror.
Gackt - Sekirei
Jag hörde vindens röst Ville veta resten av drömmen Ingen ville berätta (för mig) Mitt bröst är färgat rött
Jag vill att du ska förstå att jag måste återvända
Detta avlägsna land där vitheten evigt sträcker ut sig(?) Mitt rop når inte fram till någon Som för att gömma denna kropps smärta Omfamnad av himlens ömhet
Månens reflektion i de ögonen är vackert Även om natten aldrig tar slut
Detta avlägsna land där vitheten evigt sträcker ut sig(?) Mitt rop når inte fram till någon Detta djupa land där vitheten evigt sträcker ut sig(?) Jag faller, ingen kan hela mig
Som för att svepa in den lilla kroppen Omfamnad av (せきれい??) ömhet
Sovande med himlens ömhet Omfamnad av jordens värme
Jaja, det är himla svårt att få något snyggt flyt i det när det översätts till svenska... Egentligen borde man ta sig vissa språkliga friheter för sådant, men jag är himla feg.
Studio Ghiblis produktioner är väldigt heta just nu. Det är hur kul som helst faktiskt. Sverige fick upp ögonen ordentligt i samband med att Spirited Away gick upp på duken typ 2003 var det väl och insåg att det är inte bara Disneyfilmer som är "värdiga" att kallas bra tecknat. Ghibli slår Disney med hästlängder. För ett tag sedan hade Porco Rosso premiär på bio. Det roliga är att den är från 1992 och nu lanseras som om den vore alldeles ny. =P Precis som Kikis Expressbud (från 1989) och Min Granne Totoro (från 1988). Fast tja, Ghiblis filmer håller just så hög kvalitet att detta faktiskt är möjligt. Porco Rosso är en av deras mest underhållande filmer, så jag kan inte annat än rekommendera den. Porcos kommentar: "En gris som inte kan flyga är bara en vanlig gris" har hängt med mig sedan många år när jag först såg den genom Mangakai. Tidlöst! ;) Expressen.se skriver att de tror det är den mest realistiska sagan av Studio Ghibli, men där kan jag inte hålla med. Då ska man nog snarare kolla på Hotaru no Haka - Eldflugornas grav. (Eller Only Yesterday, eller Umi ga Kikoeru, eller.......) För en inbiten animefrälst är denna flod av tillgång ganska överväldigande och även lite tråkig. Jag minns "på den gamla goda tiden" när det var svårt att få tag på kvalitetsanime här i väst och det var en stor grej när en kompis hade lyckats komma över något utöver sunkiga "Manga Videos" releaser... Storögt satt man i dunkla källarlokaler då föreningen Mangakai var tämligen nybildad (hey, jag har medlemsnummer 18!) och andlöst såg man just bland annat produktioner av Studio Ghibli. Hemmavid satt man med kopior, som var kopia på en kopia på en kopia (och bild/ljudkvalitet därefter) och var ändå helt lycklig över detta. Idag är det bara att kliva in på vilket Åhléns som helst och plocka, både manga och anime. Nu väntar jag bara på att mina favoritpruduktioner av Ghibli ska komma på bio. Jag har visserligen redan sett dem på bioduken, men andra ska gärna få göra det också. ;P Kaze no tani no Nausicaä från 1984 (som nämnts i ett tidigare inlägg) och Mimi wo sumaseba från 1995. Jag har varit så avundsjuk på Nausicaäs mehve (hennes "flygfordon", som liknar en fiskmås, därav namnet) ända sedan jag var liten! Ärligt talat, vem skulle inte vilja bara kunna flyga iväg så?
Den här bilden från lolcats fick mig osökt att tänka på Youtube-videon som fått så mycket uppmärksamhet sedan ett tag tillbaka. Ni vet kanske redan vad jag pratar om. Videon med lejonet Christian och den lyckliga återföreningen. Vad som verkar ha undgått många är att det där är inte det enda som finns filmat. Det videoklippet är bara en liten snutt på slutet av en dokumentärfilm från 1971 som heter The Lion at World's End eller Christian the Lion. Där får man se hela den långa färden med att få Christian från England till friheten i Afrika och hur ägarna får hjälp av den fantastiske George Adamson, som hängav sitt liv till lejon och ville skapa en helt ny flock i området. Christian var en viktig beståndsdel i det hela. Gripande i sin enkelhet och brist på budget. Se hela filmen istället! George Adamson kanske känns igen lättast när man pratar om lejonet Elsa? Han är i alla fall mest känd för boken och filmenBorn Freeom just den sanna historien om föräldralösa Elsa som växte upp hos dem och sedan släpptes fri. I The Lion at World's End får man även träffa den enorma lejonhanen Boy, som George Adamson hade en särskilt nära vänskap med, en otrolig tillit mellan människa och djur. George Adamson mördades tyvärr 1989 i Kora Reserve av somaliska banditer då han skulle undsätta en turist. Gripande nog begravdes han bredvid sin nära vän Boy. Det finns mer information om George Adamson här.