Visar inlägg med etikett manga. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett manga. Visa alla inlägg

tisdag, september 16, 2008

En gris som inte kan flyga är bara en vanlig gris

Studio Ghiblis produktioner är väldigt heta just nu. Det är hur kul som helst faktiskt. Sverige fick upp ögonen ordentligt i samband med att Spirited Away gick upp på duken typ 2003 var det väl och insåg att det är inte bara Disneyfilmer som är "värdiga" att kallas bra tecknat. Ghibli slår Disney med hästlängder. För ett tag sedan hade Porco Rosso premiär på bio. Det roliga är att den är från 1992 och nu lanseras som om den vore alldeles ny. =P Precis som Kikis Expressbud (från 1989) och Min Granne Totoro (från 1988). Fast tja, Ghiblis filmer håller just så hög kvalitet att detta faktiskt är möjligt. Porco Rosso är en av deras mest underhållande filmer, så jag kan inte annat än rekommendera den. Porcos kommentar: "En gris som inte kan flyga är bara en vanlig gris" har hängt med mig sedan många år när jag först såg den genom Mangakai. Tidlöst! ;) Expressen.se skriver att de tror det är den mest realistiska sagan av Studio Ghibli, men där kan jag inte hålla med. Då ska man nog snarare kolla på Hotaru no Haka - Eldflugornas grav. (Eller Only Yesterday, eller Umi ga Kikoeru, eller.......)
För en inbiten animefrälst är denna flod av tillgång ganska överväldigande och även lite tråkig. Jag minns "på den gamla goda tiden" när det var svårt att få tag på kvalitetsanime här i väst och det var en stor grej när en kompis hade lyckats komma över något utöver sunkiga "Manga Videos" releaser... Storögt satt man i dunkla källarlokaler då föreningen Mangakai var tämligen nybildad (hey, jag har medlemsnummer 18!) och andlöst såg man just bland annat produktioner av Studio Ghibli. Hemmavid satt man med kopior, som var kopia på en kopia på en kopia (och bild/ljudkvalitet därefter) och var ändå helt lycklig över detta. Idag är det bara att kliva in på vilket Åhléns som helst och plocka, både manga och anime.
Nu väntar jag bara på att mina favoritpruduktioner av Ghibli ska komma på bio. Jag har visserligen redan sett dem på bioduken, men andra ska gärna få göra det också. ;P Kaze no tani no Nausicaä från 1984 (som nämnts i ett tidigare inlägg) och Mimi wo sumaseba från 1995. Jag har varit så avundsjuk på Nausicaäs mehve (hennes "flygfordon", som liknar en fiskmås, därav namnet) ända sedan jag var liten! Ärligt talat, vem skulle inte vilja bara kunna flyga iväg så?

Intro till Kaze no tani no Nausicaä


Klipp ur Mimi wo Sumaseba



Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

fredag, augusti 22, 2008

Inspiration och konstnärsmaterial

Inspiraart.se har gott om snaskigheter för den som vill utöka sitt förråd av konstnärsmaterial. De ger även en hel del tips och kurser. Sortimentet sträcker sig från traditionella penslar, målardukar mm, till scrapbooking, batik, screentryck och koppartryck. Själv suktar jag lite efter en uppsätning Neopiko-pennor, alternativt Promarker... Visserligen använder jag oftast ritplattan numera, men det är något särskilt nostalgiskt med att sitta med riktig penna och papper emellanåt. Jag kommer dock aldrig kunna arbeta ordentligt utan Photoshop-lager igen. Så praktiskt att bara kunna radera ett lager om det blir misslyckat och ändå förstörs inget annat på bilden, det blir inga synliga spår, till skillnad mot om man ritar fel på ett fysiskt papper. Då är det bara att börja om igen, för det ser oftast väldigt tragiskt ut om man försöker måla över sina misstag.


Andra bloggar om: , , , ,