Visar inlägg med etikett japan. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett japan. Visa alla inlägg

söndag, juli 18, 2010

Bento


Har glömt posta denna. Sambon behöver ju lunchlåda med sig och ibland orkar jag engagera mig i det. ;) Gjorde med andra ord en bento. Följde ett recept för Chicken Nanban för första gången och det blev mycket gott. =9 Broccoli och morot som en liten bädd för riset, som jag formade till bollar med miner. ;P Lite furikake på deras "hjässor". Som grädde på moset fick sambon även med ett kokt ägg som formats till ett Hello Kitty-huvud. (Jag tycker det är sanslöst kul att få mat att föreställa saker så här). Den lilla hjärtformade röda plastflaskan innehåller nanbansås, som bland annat innehåller soya och risvinäger. Kycklingen säger sig självt, inget särskilt med den, bara tillagad enligt receptet. I den röda behållaren finns den majonnässtinna såsen till.
Jag har inte bara hund som hobby. ;P

fredag, augusti 28, 2009

Bentoprylar!

Äntligen har alla saker kommit! Nu har jag en riktigt bra bas för att kunna göra roligare bento. =) Jag är särskilt förtjust i min bentobox med trollsländor på. Den röda bentoboxen med kaniner har jag köpt till Love. ;P De kanske ser små ut, men jag lovar att man blir mätt varenda gång. Ska visa hur i ett framtida inlägg.

måndag, november 24, 2008

Ett grattis

Jen fyllde år i helgen. Med hänvisning till tidigare inlägg om min dåliga ekonomi, så blev det ingen kostsam present. Det hade det väl kanske inte blivit även om jag hade haft det gott ställt förstås. ;) Viktigast för mig i sökandet efter presenter är att det finns någon tanke bakom, annars är det ju himla lätt att bara gå in på Åhléns och köpa ett "spa-kit". Skitkul fantasimässigt... (Även om det må vara användbart). I sann japansk anda är förstås inslagningen viktigare än själva presenten, så jag brukar försöka lägga ned en hel del tid på det. Varken papper eller tejp har använts i det här fallet, utan det är tyg, metalltråd och pärlor. Det lilla blurrade grattiskortet är gjort av papper förvisso. ;)

lördag, oktober 04, 2008

Efterforskningar

Haha, ok. Nu har jag gjort lite efterforskningar, eftersom det var ett ord jag inte begrep alls i sångtexten i gårdagens inlägg. För det första ska det hellre skrivas "セキレイ", inte "せきれい", som jag skrev... Katakana istället för hiragana. Oavsett vilket av de japanska alfabeten, så står det "sekirei", men nu är det mer rätt. =P Eller ja, båda verkar funka visserligen, men först nu hittade jag betydelsen. Slår man så upp det i japansk-engelska ordboken nu, så får man veta att セキレイ (se ki re i) betyder wagtail, vilket alltså är sädesärla... Sött.


Andra bloggar om: , , ,

fredag, oktober 03, 2008

I tider av verklighetsflykt

Tja, fortfarande efter så himla många år med ögonen riktade mot öst, så kan jag fortfarande inte säga annat än att japanska är ett så väldigt vackert språk. Inte en susning i närheten av kinesiska, vilket många tror.



Gackt - Sekirei

Jag hörde vindens röst
Ville veta resten av drömmen
Ingen ville berätta (för mig)
Mitt bröst är färgat rött

Jag vill att du ska förstå
att jag måste återvända

Detta avlägsna land där vitheten evigt sträcker ut sig(?)
Mitt rop når inte fram till någon
Som för att gömma denna kropps smärta
Omfamnad av himlens ömhet

Månens reflektion i de ögonen är vackert
Även om natten aldrig tar slut

Detta avlägsna land där vitheten evigt sträcker ut sig(?)
Mitt rop når inte fram till någon
Detta djupa land där vitheten evigt sträcker ut sig(?)
Jag faller, ingen kan hela mig

Som för att svepa in den lilla kroppen
Omfamnad av (せきれい??) ömhet

Sovande med himlens ömhet
Omfamnad av jordens värme

Jaja, det är himla svårt att få något snyggt flyt i det när det översätts till svenska... Egentligen borde man ta sig vissa språkliga friheter för sådant, men jag är himla feg.

Andra bloggar om: , , , , ,

måndag, augusti 25, 2008

Kriminalvård och Sushi Devil

Idag har jag varit på en intervju på föreningen Bryggan. Bryggans syfte är att ge stöd och hjälp till barn och ungdomar vars föräldrar är eller har varit föremål för kriminalvård.De har sökt efter en volontärsamordnare, som måste bygga upp allt från scratch mer eller mindre. De har haft folk som är intresserade av att arbeta som volontärer, men har som det är nu för lite tid för att bygga upp en stabil volontärbas, med allt vad det innebär med information, intervjuer, internutbildning och procedurerna kring att lägga schema etc. Nu kom jag dit, stoppades full med en massa information och så ska jag få fundera på till slutet av veckan om jag vill ta mig an uppgiften eller inte.

Efter besöket på Bryggan mötte Lo upp mig med motorcykeln och vi tog oss till Hattori Sushi Devil på Tegnérgatan 43, för att testa deras annorlunda sushi. Här kan man få udda smakkombinationer som makirullar med rökt lax, avokado, cream cheese och rödlök, eller med rostbiff, japansk majonnäs, rödlök och koriander... Vi valde en så kallad "Monster Mix", som var 11 bitar med blandade smaker. På Sushi Devil skär de dessutom upp fiskbitarna när de får beställningen, vilket ger en tydlig kvalitetsskillnad. Det var otroligt gott! Jag kommer gå dit igen.

Imorgon börjar terminen. Jag har nästan hunnit glömma hur det känns att gå på föreläsningar.

Andra bloggar om: , , , ,

söndag, augusti 24, 2008

Tonfisk med chilisalsa och risnudlar

Vi har haft tonfisk liggandes i frysen ett bra tag. Igår kväll gjorde vi äntligen något av dem.

Själva tonfiskbitarna penslades med en marinad bestående av soya (japansk), riven färsk ingefära och saft från en halv lime. I brist på grill, så stekte vi tonfisken i en vanlig stekpanna. Soyan svartnar gärna när man steker, så man får vara uppmärksam... Chilisalsan bestod kort och gått av hackade chilifrukter och massa vitlök, samt gul lök och tomat, som stektes i olja i en annan panna. Strax innan den var klar tillsatte vi lite palmsocker, som har en särskild lite "bränd" ton i smaken, till skillnad från vanligt vitt socker. Risnudlar behöver praktiskt taget bara titta på hett vatten för att bli klara, så detta var en snabb, men ändå festlig rätt. Tyvärr hade jag inte riktigt huvudet med mig igår, så det var först när vi skulle sätta oss och äta som jag kom på att jag ville dokumentera med ett foto också. Hade velat få en mer tilltalande bild, men eftersom jag inte hade hunnit förbereda några inställningar på kameran, eller fixa bra ljus, så blev det inte bättre än så här. ;) Det var hur som helst väldigt gott - en fräsch och mättande rätt.


Andra bloggar om: , , , , , ,

onsdag, november 01, 2006

Traditionsbundna Japan

Jag skulle nog inte överleva en dag i Japan med alla små traditioner och vett o etikett hit och dit. Bara att gå och käka sushi är ett helt företag av små artighetsformer och regler. Som gaijin skulle jag ju visserligen vara ursäktad, då jag ju knappast "vet bättre" och förmodligen istället få beröm om jag mot förmodan skulle försöka mig på några av de japanska artighetsfraserna och reglerna.