Visar inlägg med etikett klicker. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett klicker. Visa alla inlägg

torsdag, maj 05, 2011

Klickerträning

I en månad har jag hållit tyst medan det jobbats med sajten, men nu får jag äntligen tala om den. Klickerträning iFokus, med mig som sajtvärd, har lanserats och det är fritt fram för vem som helst att vara med nu, inte bara inbjudna. =)

Det var någon som kommenterade sidans existens med att det "ju är ett så litet ämne, finns det material att skriva om?". Håller ni med om det?

fredag, april 22, 2011

Emily Larlham var här


Jag filmade inte så mycket under helgen, men här är en liten video med en del av det material jag hade i alla fall.

Jag har tidigare nämnt här på bloggen att Emily Larlham skulle komma till Sverige. Jag var naturligtvis snabb med att boka en plats när hon upplyste mig om det och i helgen som var så besökte hon äntligen Stockholm. =) Tyvärr hade hon blivit sjuk och det märktes att hon inte orkade fokusera helt på seminariet. Det betyder dock inte att det var bortkastade pengar, för jag är mycket nöjd. För den som är intresserad av klickerträning är det en riktig dröm att lyssna på Emily. Det var också kul att det verkade som att alla deltagarna redan var insatta och tränade mycket med sina hundar. Flera hade adopterade hundar från utlandet.


En stor del av seminariet var praktiskt inriktat på tricks. Bland annat fick hundarna öva på spontanitet och kreativitet genom lekarna "101 saker att göra med ett objekt" och "101 saker att göra utan ett objekt". Enkla lekar som kort går ut på att alla initiativ hunden tar förtjänar klick/belöning. På kortet är det hunden Trish som används som demo-hund. Allt hon gjorde med hinken tjänade hon på - titta på den, nosa på den, sticka ner huvudet i den, putta den etc. Jag har lekt dessa lekar med Loke förut, men det skadar aldrig att upprepa dem.

Emily pratade också om så kallade "default behaviours". Att lära in att den kopplade hunden exempelvis alltid ska lägga sig ner (om man inte sagt något annat) om man sätter sig i en stol, att den alltid låter bli mat på bordet och liknande. En annan viktig sak var att bygga upp en stor variation av betingade sekundära förstärkare. Jag orkar inte gå igenom det på bloggen, men lite av det visas i videon jag klippt ihop om helgen.

Bakdelskontroll, som är särskilt bra att hundarna kan om man vill göra komplicerade tricks för freestyle och annat, fick vi också öva på. Jag gjorde det redan när Loke var valp, men sedan har det liksom glömts bort lite längs vägen och han är dessutom mer benägen att svänga åt det ena hållet än det andra= dåligt. Jag måste ta upp detta i träningen igen.

Rasmus' lilla YipYap

Något Emily inte demonstrerade, men pratade om, var att bygga lugn i sin hund. Detta är högst aktuellt för mig och jag hade gärna sett ett helt seminarium där vi bara pratade om sådant. ;) Sista dagen bad jag även Emily om lite personliga råd för mig och Loke om just att bygga lugn och jag fick en stund ensam med henne. Jag har en smart hund och är inte en tillräckligt bra tränare än, så jag har gjort felet att jag snarare fått det till ett trick från Lokes sida, att låtsas vara lugn så att säga. Ställer vi oss för att vänta på bussen eller något, så lägger han sig och kanske ser ganska passiv ut, men i själva verket är han mycket aktiv och inte avslappnad, väntandes på att belöningarna ska komma eller något ska hända. 9_9 Han försökte lura Emily också och hon genomskådade honom. Nu gäller det bland annat att belöna de där exakta ögonblicken då han inte tänker på godis, när han börjar "dagdrömma" eller vad man ska säga. =P Och ingen klicker i den träningen. Hinner han se att jag är på väg med en godis är det försent. Emily pratade också länge om Premack-principen på seminariet och den verkar fantastisk om man lyckas... Principen går kort ut på att ett mer troligt beteende förstärker ett mindre troligt beteende. Ett mer troligt beteende görs beroende av ett mindre troligt beteende (du kommer bara få äta glass om du först äter upp broccolin). Eller en hamster som alltid vill rymma ur buren (mer åtråvärt) kan förstärkas att klättra upp i handen (mindre åtråvärt) genom att erbjuda handen som det enda sättet att komma ut ur buren. Premack kan ge den starkaste inkallningen någonsin om man får till det. =) Emily pratade också om att tänka utanför ramarna när man löser problembeteenden och liknande. Om en hund är reaktiv mot människor med hattar, så kör inte bara counter conditioning, utan träna in hattar som en sekundär förstärkare. Exempelvis.

En stor del av seminariet handlade givetvis om tricks! Hon pratade om targets och hur man kan använda i princip alla delar av sin kropp som target och gick igenom hur man gör baklängeskedjor, som jag nu äntligen förstod vitsen med!

Loke fick vara demo-hund några gånger. =)
Bilden tillhör Mickan

Emily är otroligt trevlig. Det var inte ett hårt ord mot hundarna under seminariet och aldrig tappade hon tålamodet. Intrycket hon gett på YouTube var med andra ord inte falskt. Jag är glad att jag äntligen fick träffa henne, efter att ha korresponderat över mail då och då under ett par års tid, även om jag önskar att jag kunnat umgås med henne mer. Det verkar som om Emily trivdes väldigt bra i Sverige också och har fått flera nya vänner efter den här resan. =) Jag hann även byta några ord med Rasmus från R+ och beundra Mickan och en av hennes hundar på avstånd, blev aldrig av att jag gick fram och sade något. ;P




Jag har velat lära Loke att "strutta", men inte vetat hur jag ska lära in det, så i slutet av seminariet när Emily bad oss komma med egna förslag på vad vi ville göra, så bad jag henne visa "strutta" eller "prancing", då. Loke fick vara demo-hund och det räckte med bara ett par klick så hade han börjat förstå. =) Jag är stolt över Loke, han skötte sig bra trots alla störningar.

Jag glömmer alltid att ta av mig glasögonen...

tisdag, mars 15, 2011

Emily Larlham kommer till Sverige 2


Schemat är klart för seminariet med Emily Larlham! Det finns ett fåtal platser kvar - intresserade kan ta kontakt med R+. Jag ser fram emot de här dagarna SÅ mycket! Även om vi kan en del av de här sakerna, så tror jag att det kommer vara otroligt lärorika dagar. =)

Dag 1
Doggie Improv -Warm up: 101 things to do with an object, 101 things to do without an object, then discuss. Learning how to learn.

Positive Interrupter -How to interrupt a dog’ s unwanted behavior without using punishment, and how to get sustained attention and interest.

Default Behaviors –How to train ‘situational cues’ or ‘default behaviors’ / Example: When on leash and owner sits in a chair, lie down unless told specifically what to do. Default leave it, stay behind a visual barrier and more.

Canine Communication -Using voice, touch, body language and reinforcement to communicate. How to incorporate calming signals into training.

Building a calm foundation -A calm dog is a thinking dog. How to build calmness. For use with reactive dogs, as well as competition dogs.

Advanced Targeting -Sustained targeting, targeting with unusual body parts. When and how to apply targeting.

Handling exercises -How to condition handling and how to use handling in training. Handling games for shy and reactive dogs. Chin rests.

Motivational Games -Building drive. Capturing and building attention and focus.

Problem solving -Thinking outside the box for solutions to new ways of training tricks, or solving unwanted behavior. Example: Dog reactive to people in hats -don’t just use counter conditioning, build hats as a conditioned reinforcer!

Question and Answer


Dag 2
Building a bank of Conditioned Reinforcers
-How to condition a large variety of secondary reinforcers.

How to make behaviors reinforcing in themselves -Using a behavior that is a conditioned reinforcer to reinforce a behavior chain. Example: A retrieve can reinforce heelwork.

Variety -It’s not about how long you train but WHAT you train in each session.

Setting a training plan -and sticking to it! -How to not get stuck on the same level of reinforcement, working on multiple behaviors. Cross training. Moving onto a variable schedule quickly!

Crazy Tricks Lab! -Coming up with crazy ideas and making them a reality.

Rear end awareness -How to teach rear end awareness, and apply it to teaching tricks and heelwork.

Back Chaining -Using back chaining for competitions, tricks, and more.

Using Premack -To build focus on handler, build the strongest recall possible.

Generalizing -Generalizing behaviors to the rest of the world, not just your living room.

Question and Answer

måndag, februari 07, 2011

Varmare tider


Det kanske inte känns så precis nu, men våren närmar sig och äntligen kommer man orka vara utomhus igen. Loke älskar snö, men vid 23 minus tycker inte ens han att det är något vidare att gå längre promenader, utan försöker på ett ganska lustigt sätt att hålla så många tassar som möjligt i luften samtidigt. Det här kortet är dock taget för bara några veckor sedan, när vi hade några ljuvliga, soliga dagar och det verkade som att snöeländet skulle smälta bort. Vad ska ni göra med era hundar i vår/sommar? Jag hoppas på att vi ska kunna besöka äldreboenden igen, efter en längre tids stiltje på den biten i och med att vi flyttade till en annan stad. Loke har visserligen utfört all sin praktik, men han tycker det är kul med uppmärksamheten han får på boendena och gamlingarna uppskattar i sin tur hans sällskap väldigt mycket. Lydnadsklass 2 vore ju toppenkul att testa i och med att han har sitt LP1 sedan i höstas, men det har blivit så lite lydnadsträning senaste månaderna och här i nya staden har jag inte några givna att träna med än heller, så jag vet inte... Vi tar den biten lite som det kommer. Mentalbeskrivning blir det förhoppningsvis också, vi var ju för sent ute förra året och fick ingen plats.

tisdag, november 30, 2010

Gnagare

Jag tycker att möss är urgulliga små varelser. De är busiga, påhittiga och förvånansvärt intelligenta. De är dessutom mycket tacksamma objekt att fotografera, i alla fall om man lyckas fånga dem en av de millisekunder som de är mer stilla! Den här lilla raringen hette Vanaheim och att jag placerade henne i en liten plastskål begränsade hennes möjligheter att fara omkring för mycket, samtidigt som jag kunde genomföra själva idén jag hade för fotografiet.

Klicka på bilden för större format. Slutare 1/251, bländare 4.0. För det här fotografiet användes min kompaktkamera.

Den här tjejen tränar framgångsrikt möss enligt klickermetoden!

måndag, augusti 02, 2010

Hakläggaren (min lilla terapihund ;))

Loke går fram och lägger hakan i den boendes knä. Personens ansikte spricker upp i ett brett och äkta leende.

På jobbet har Loke främst varit duktig på att lägga hakan på folk. ;) Detta är inte utan betydelse, för alla han gör det på skiner upp och känner sig sedda, alla älskar hans mjuka päls, söta öron, vackra ögon osv.

Strax därefter börjar personen att klappa honom på huvudet och han har huvudet kvar. Personen känner sig sedd, bekräftad, omtyckt. "Han tycker om mig, va?".

Ibland på eftermiddagsfikat spexar vi bara med några av hans konster och då blir alla imponerade över hur mycket han kan (fast vi kanske bara visar upp typ tre tricks...) och de skrattar gott och börjar prata med varandra om det. Samtidigt kan Loke gå fram till några av dem och sola sig i kärleken de frikostigt öser över honom. Det är många på boendet som är glömska, men Loke kommer de ihåg bara jag säger hans namn.

Tänk er själva att mötas av detta välvilliga ansikte när ni sällan får umgås eller prata med någon alls. Mänsklig kontakt (fysisk och psykisk) är nödvändig för människors välmående, men djur kan fylla denna funktion åtminstone till en viss grad i brist på tidigare nämnda.

Nu när apporterandet har börjat falla på plats, så har det även blivit lite sådant. =) Synd att jag slutar på det här jobbet nu när vi skulle kunna komma igång på riktigt! Men men, det skulle bli för långt att pendla när vi flyttat till kvarnen. Förhoppningsvis ska det väl finnas tillfällen för praktik även där borta.

Loke väntar på att "spaghettibollen" ska kastas.

Hopplöst dålig skärpa och komposition... Men jag skötte det hela med en hand och pratade med den boende samtidigt som jag var tvungen att vara snabb för att hinna fotografera det hela. Oh well.

fredag, juli 09, 2010

Loke hämtar olika föremål, fjärrdirigering med enbart handsignaler och några tricks



Jag ligger inte på latsidan om någon nu trodde det. =P En tämligen stor del av min fritid spenderas på Loke, är det inte promenader så är det träning. Just nu gör vi ganska stora framsteg och han är sådär uppenbart sugen på att göra något. Nu har jag ett litet apporterande monster hemma. Så fort han tycker det är tråkigt att bara ligga i fläkten och matte tramsat framför datorn för länge - så hittar han något att leverera till mig. Strumpor i synnerhet har blivit populärt. Och jag tänker minsann inte släcka den här hämtarlusten hos honom som var så svår att tända, så jag blir naturligtvis översvallande glad varje gång. =P

Loke var med i Skärgårdscupen i Nynäshamn för ett par veckor sedan, lydnadsklass 1. Själv kissar jag ju på mig av nervositet vid blotta tanken på att gå upp i en tävlingsring, så det var Karro som fick göra en insats för att Loke skulle få en chans att glänsa. Loke har gladeligen flera familjer om det leder till att han får göra saker han älskar. ;P Det är även Karro som tagit honom under sina vingar och drillat honom i lydnadsmomenten under juni månad medan jag hållit på med annan träning, som ovanstående klipp antyder. Vi är båda mycket stolta över att Loke gjorde så bra ifrån sig med så lite träning ändå - ett förstapris på första tävlingsdagen! Som vanligt är det lite si och så med koncentrationen och det gav förstås avdrag och vissa moment behöver helt enkelt tränas längre än bara en månad för att bli bra. ;)

Foto av Karro, skamlöst lånat av mig.

fredag, februari 19, 2010

Störningar och ökad tid



Jag har jobbat ett tag på att Loke ska vänta på ett releasekommando från mig innan han avbryter något jag sagt åt honom att göra. Detta fungerar ju knappast helt vattentätt, men vissa moment har han blivit betydligt bättre på och det är bland annat de som är med i det här klippet. Avbryter han innan han fått OK från mig, så blir det ingen belöning. För Loke är det svårt med dessa lugna och händelselösa moment, för han blir snabbt uttråkad - han vill ha action. Vi har naturligtvis fått öka tiden allteftersom. Att förvänta sig att ens hund ska klara av något trick eller moment i flera minuter från första början är orimligt och är som bäddat för misslyckande, vilket inte blir kul för någon part. Från början när han skulle lägga hakan i handen eller i knät så klarade han det bara ett par sekunder och jag kunde absolut inte klappa honom samtidigt eller liknande, för då blev han för störd för att hålla kvar. Ligg-kommandot är något jag också jobbat mer på på senaste tiden - jag vill att han ska ha huvudet i backen också. Från början klarade han under inga omständigheter av att jag rörde mig omkring honom samtidigt - då poppade han genast upp och skulle springa med. Nu har vi kommit mycket längre, som klippet visar. =D Nästa steg blir att flytta dessa saker utomhus och till andra miljöer och med andra människor osv osv... It just never ends. Det första lilla tricket är bara en uppföljning på hans dörröppnande, som vi ju bara precis hade börjat lära in i förra klippet. Nu gör han det ganska säkert skulle jag påstå, i alla fall här hemma.

lördag, januari 09, 2010

Terapi/assistanshunds-färdigheter

Vi har tränat mycket inomhusgrejjer nu när Lokes tass varit skadad. =)

torsdag, december 31, 2009

Hur man kan göra och hur man kan göra. Vad bör man göra?

Klippet nedan är från "The Dog Whisperer" och i det här fallet handlar det om en omplaceringshund som gör utfall mot andra hundar och som även bitit sina ägare vid sådana tillfällen. Millans tillvägagångssätt går mer eller mindre ut på att strypa hunden tills den inte gör utfall. Han använder en lädersnara - detta koppel löser inte upp sig själv när trycket minskar, som till exempel en kedja, utan det fortsätter vara spänt. Alltså stänger av luftvägarna. Man ser en hund som hulkar - något de gör när de inte får luft då bland annat, liksom att de kan få kräkreflex. Framåt slutet av klippet lägger han ned hunden och den ligger då kvar. Millan säger att hunden nu bestämt sig för att ge upp och bli calm/submissive istället för dominant/aggressive. Men är det verkligen en avslappnad hund vi ser, eller är det snarare en hund som kippar efter andan och försöker återhämta sig efter en svår pärs? Kanske får de en hund som slutar göra utfall mot andra hundar, men varför?



Nästa klipp är ännu ett fall där counter conditioning används. (Se tidigare blogginlägg: Counter conditioning.) Här används också halsbandet för att kontrollera hunden, men det är endast ett milt tryck för att i början kunna styra hunden att titta på föraren istället för på den mötande hunden.



Två andra likande klipp:

Mollie's bad with other dogs

Dog aggression to people

Hur man väljer att träna sin hund är upp till var och en, tycker jag, även om jag personligen har svårt att förstå de som vill straffa sin hund till lydnad när i princip allt går att göra till något roligt för båda parter istället. Så länge man ser till att öka kraven successivt och alltså arrangerar för sin hund att kunna lyckas och belönas istället för att misslyckas och bestraffas... Men det tar förstås längre tid.
Loke har blivit väldigt possessiv när det gäller hans skadade tass. Detta förvånade oss först, då han är en hund som man kunnat hantera i princip hur som helst. Nu har han börjat markera mot oss när vi ska hantera den skadade tassen. När man tänkte efter förstod man ju hur det började - nämligen veterinärens behandling av honom. De har ju inte tid för "pjåsk" med sina patienter tydligen, utan det första som hände när han kom dit var ju att han brottades ned på skötbordet, blev fasthållen och sedan höll de på med hans onda tass och så har ju skett i några turer fram och tillbaka nu, eftersom stygnen gick upp osv osv - otur kring detta. (Det är bara en av sköterskorna där som gick med på att ta det långsammare och låta mig belöna under tiden). I början var det fortfarande inga problem för mig att byta bandage, sätta på skon m.m., men jag minns ju att han slickade sig om munnen (lugnande signaler) och även mina händer varje gång. Tittade bort. När inte detta funkade har han känt sig tvungen att "höja insatserna" och det har alltså gått så långt som till att han använder tänderna. Veterinären löste detta genom att kränga på munkorg och brotta ned honom lika mycket för det - i slutändan har de gett honom lugnande varje gång så han somnar och hävdar att han är en aggressiv hund... (Loke som innan detta alltså aldrig ens lyft på läppen mot någon). Himla otrevlig episod för honom det här. Funkar det att brotta ned Loke och hålla fast honom? Får vi jobbet gjort? Javisst. Ger han upp till slut? Ja, han orkar ju inte bråka hur länge som helst. Men priset är att han tappar tillit till oss och inte blir han mindre benägen att markera för att freda sig, det är fortfarande lika obehagligt för honom och han vet inget annat sätt att hantera det.
Nu ska vi förhoppningsvis inte behöva till veterinären något mer med den här tassen. Nu är det bara vi själva som får sköta om den resten av vägen om inget mer går fel. Nu vill jag försöka vända detta till att bli något positivt igen, att det inte är farligt att någon håller på med tassen. Han har fortfarande ont förstås, så man får ju ha det i åtanke. Jag satt med Loke häromkvällen och sade till honom att nu ska det bli ett trick av detta. Som vanligt så är Loke blixtsnabb att förstå vad man vill när det gäller tricks. =) Tog ju bara några klick/godis så hade han greppat att det var en bra idé att lyfta på tassen och försöka pricka in den i skyddsskon han ska ha på sig ute. Det märktes dock att han var osäker kring skon och han var tvungen att vanka omkring lite oroligt mellan varje "skoprovning" innan han var redo att testa igen. Nästa steg har varit att dra åt (och dra upp när skon ska av) remmarna, vilket är särskilt känsligt (kanske är ¤rrraaatsch-ljudet¤ från kardborren extra triggande) och det kan jag tyvärr inte träna på ensam, för jag behöver båda händerna för det. Finns det belöning till hands går detta alldeles utmärkt, baconost är viktigare för honom än att säga till oss att låta bli tassen, så med andra ord är det knappast en folkilsk hund vi pratar om. ¬_¬ När tassen är läkt och inte gör ont alls längre hoppas jag kunna få bort alla negativa uppfattningar han har om att få tassen hanterad, så vi kommer tillbaka till rutan där Loke kan hanteras hur som helst igen. Däremot ska vi helt klart byta veterinärklinik.

söndag, november 22, 2009

Terapihundsutbildningen fortsätter

Kurs hela helgen. Mest teori, men även en del praktiskt med hundarna. Vi gjorde ett "vardagslydnadstest" för att se hur vi låg till med hundarna idag. Ett av delproven innehåller ju bland annat sådant. Vi betygsattes av Sandra på en skala från 1-5 där 1 var dåligt och 5 var perfekt. 3 innebar att det var ok, men kräver mer jobb. 4:or och 5:or är det man ska satsa på med andra ord. Jag fick stor ångest i bröstkorgen när Sandra sade imorse att vi skulle göra det testet, för Loke och jag har ju liksom tränat så lite med störningar... Nu skulle halva klassen stå bredvid och titta på oss liksom. Vissa moment var dessutom saker vi inte tränat mycket alls. Som att stanna kvar. Jag har bara kunnat gå iväg några meter och när jag sedan gått tillbaka mot Loke brukar han oftast resa sig glatt. ;P Ja, ångest helt enkelt. Men vi gjorde det i alla fall. Så här gick det:

1) Acceptera en vänlig främling. Jag skulle kunna sätta Loke och hälsa på en av dem andra i klassen och Loke skulle vara lugn, varken överdriven glädje, rädsla, aggressivitet osv. Han fick inte heller resa sig ur position... Vi fick en 4:a på denna, för Loke höll på att fullkomligen spricka, men klarade det precis...

2) Beröring. En främmande person (nån ur klassen nu när det bara var test) skulle kunna röra Loke på huvudet och ryggen utan att han bytte position. Han bytte position (reste sig glatt) så den fick vi en 3:a på...

3) Hantering. Kolla öron, klappa hunden, luta sig över, tandvisning osv av en främling. Här fick vi en 2:a, för han blev "överdrivet glad" då förstås... Skulle upp o hälsa när det var meningen att han skulle hålla position.

4) Koppelpromenad. Skulle kunna gå med löst hängande koppel, visa följsamhet och kontakt med mig som förare. Vi fick en 3:a, för han blockerades av dofter ibland och så och då drog han ut i kopplet. (Lite unfair när man suttit inne hela förmiddagen faktiskt! ;P)

5) Gå genom folksamling. Några av de andra i klassen ställde sig med någon meters mellanrum mellan sig lite utspritt och så skulle vi sicksacka mellan dem. Trodde inte det skulle gå så bra, men vi fick en 5:a! Han gick jätteduktigt! Hade uppmärksamheten mot mig jättebra. =)

6) Sitt och stanna kvar. Som det låter. Jag skulle kunna sätta honom och gå bort ca 15 meter och vänta på att Sandra sade när jag kunde gå tillbaka till Loke. Vi har som sagt bara tränat detta litegrand och bara inomhus och några meter. Det här var ju ute och halva klassen stod bredvid och tittade. Ångest... Det här kommer aldrig gå. Men! Vafan! Som ett litet ljus satt han där och satt och satt medan jag gick både fram och tillbaka! En klockren 5:a!

7) Inkallning. Även här skulle jag sätta Loke och gå iväg ungefär 20 meter den här gången och vänta på Sandras tillåtelse att kalla in honom. Tänkte att det kommer aldrig gå heller, han kommer springa till nån av de andra, eller resa sig innan jag gått 20 meter osv. Men återigen satt han där som ett litet ljus! Och när jag sade "kom!" sköt han iväg som ett spjut till mig! (Och även delvis förbi mig av farten, men till mig helt klart.) Ännu en klockren 5:a fick vi! =D Glädjejubel från mig för att jag tyckte han var så duktig och det tyckte Loke var himla kul och blev alldeles till sig.

8) Reaktion på annan hund, ca 5 meters avstånd. Hunden får visa intresse, men inte mer. Som ni kanske kan gissa så klarade vi inte detta. Blev fett underkänt med en 1:a. Loke gick fullkomligen i taket och hängde sig i kopplet vilt viftandes med frambenen i luften och skällde för fulla muggar. "Jag vill fraaaaammm!!" Suck... Men det visste jag ju. Sedan han började på hunddagis är förväntningarna skyhöga så fort han ser en hund. Har fått börja om helt där och övar på långt avstånd.

9) Reaktion på störningar. Ska egentligen vara många störningar på riktiga provet. Plötsligt oljud och händelser liksom. En tung bok som faller, en joggare som springer förbi... Nu blev det bara störning med en godisbit som slängdes framför nosen på honom och på backen. Vi fick en 4:a. =) Han ville fram, men lyssnade när jag sade nej.

10) Separation från förare. Han skulle klara av att separeras från mig och spendera lite tid med någon annan, utan mig inom synhåll. Den andra personen skulle kunna få hans uppmärksamhet och han skulle kunna visa gott uppförande med den personen och ta kommandon. (Sitt, ligg typ). Detta klarade Loke galant enligt dem andra, han samlade sig snabbt efter att jag gått. En 5:a. =)

Och det var det. Inget mönsterbarn precis, men jag tycker det gick över förväntan. =) Det är ändå min första hund på egna ben, så jag har inte tränat hund innan. Sandra sade att hon tyckte att Loke gjorde duktigt ifrån sig för att bara vara 1 år. Att vara unghund är ju lite speciellt.

Bäst i klassen var förstås BC:n Mandy, men hon har några fler år på nacken också!

måndag, juni 29, 2009

Inte för mig

Titta så stor han är! På uteserveringen på Elsa Andersons konditori.

Summer Camp blev en ganska stor besvikelse. Tillräckligt stor för att vi skulle åka därifrån i förtid. Tyvärr kände jag inte att jag skulle kunna samarbeta med Nora, tränaren från Ungern, alls. Tyvärr visade det sig att Nora bara använde klicker i träningen. I övrigt straffade hon hundarna ganska ordentligt, enligt mig, om de gjorde något hon inte ville. Ville inte ha med Loke i det. Massa ledarskapsprat och att om hunden gör nå got dåligt så respekterar han dig inte osv. Med andra ord skulle jag straffa Loke varje gång han glatt springer fram till en annan hund för att busa istället för att lyssna på min inkallning, för han "respekterar" mig inte som ledare... Hon sade ganska bokstavligen att "to them, WE are gods" och de skulle bete sig därefter. Hon släppte ihop alla hundar (Loke var inte med) och det var en hanhund som då bestämde sig för att gruffa med en annan hanhund. Då kastade hon kopplet på honom, för att sedan börja skrika argt, springa efter och kasta PET-flaskor fyllda med grus (oväsen) efter hunden, prassla med papperspåsar osv. De stackars hunden sprang iväg, vilket också var meningen. Hon menade att nu s kulle han frysas ut ur flocken och inte välkomnas in igen som bestraffning. Den här bestraffningen pågick i säkert en kvart. Sedan sade hon åt ägaren att hon skulle låta honom komma in "på nåder" typ. Hon skulle ta hunden om kinderna, stirra honom i ögonen och säga saker argt till honom. Alltså när det hade gått en kvart sedan han gjorde sin missgärning. Till slut fick han välkomnas igen, men jag tyckte mest hunden verkade otroligt osäker på vad som egentligen hände. Kände att det inte spelade någon roll om Nora vet allt om klickerträning efter det och har superlydiga hundar. (För superly diga är rätta ordet). Jag sade till arrangören att det där kan jag inte ställa upp på och hon sade att självklart ska man hitta den metod som känns bäst för en själv. Vad som förvånade mig var att ingen annan sade emot om något alls. Är jag för känslig, eller? Dessutom hade jag svårt för de flesta av de övriga deltagarna. De hade ganska god lydnad på sina hundar och det kändes inte alls som det var högt i tak för ¤sådana som vi¤, som inte är så världsbäst på att styra upp vår hund och inte har kommit så långt i vår träning... Loke sprang som sagt mycket hellre fram till de andra hundarna istället för att komma på min inkallning till exempel. Vi har aldrig haft sådana störningar omkring oss...

Vackra Norberg

Så vi avbröt och semestrade lite spontant. Norberg är jättevackert och om vi någon gång ska skaffa sommarstuga, så funderar vi på att göra det där. = ) Vi har inte lärt oss något nytt, Loke är inte lydigare nu än när vi åkte, men det blev i alla fall trevligt till slut. Fast Loke har faktiskt blivit duktig på att ta det lugnt på uteserveringar. ;P Vi fikade och åt ute mest hela tiden, så! Vi besökte bland annat ett jättemysigt litet mejeri med café, som gav ostmackan ett ansikte. Loke har även simmat för första gången, men det krävdes en del böcklingpastej som övertalning. Han verkar finna det lite osäkert n är botten försvinner under fötterna på honom och ville mest försöka klättra upp på mig hela tiden!

Finns det något intresse för en "intensivkurs" gällande klicker och att använda metoder helt utan bestraffningar av ovan nämnda slag? At t verkligen leva och andas det så att säga, inte bara köra att man använder klickermetoden när man tränar, men kör bestraffning när det i övrigt "är nödvändigt"? Jag har sedan länge följt en jätteduktig tjej i USA som är konsekvent användare av klickermetoden, hennes hundar kan aldrig göra "fel". Hon håller kurser i USA, men var i Spanien för ett tag sedan och hade seminarier, workshops osv över en weekend. Enligt henne gick det väldigt bra i Spanien och hon sade: "They really respected and listened to all I had to say though, wi th great interest. I think I converted a few people to excluding Positive Punishment". =D Jag har pratat med henne och hon kan tänka sig att komma till Sverige. Jag är ingen stor organisation eller liknande, som det som finansierade det hela i Spanien var, så jag måste höra mig för hos er nu om det finns något intresse av att delta. Se om det skulle gå att få ihop det ekonomiskt för att ta hit henne. Well??

En ostmacka värd namnet! Har för tillfället glömt namnet på mejeriet...

Läckra bakverk och smörgåsar på Elsa Andersons konditori i Norberg.




tisdag, mars 17, 2009

Tricks

Detta är (nog) det Loke kan so far. =) Vissa saker är just påbörjade och ska finslipas osv. Hans "fjäska" näst sist i filmen måste bli mer balanserat till exempel. ;) Men spela död måste jag säga att han redan efter några få gånger gör riktigt bra, hahaha! Jag klickar honom, även om det inte hörs. Använder fortfarande godis ganska ofta för att uppehålla intresset, men vi ökar tidskriterierna sakta men säkert.

torsdag, mars 12, 2009

Summer Camp

Äntligen tillbaka. =) Alltid när man ska byta från en leverantör till en annan så blir det krångel. Det är otroligt handikappande att ha varken telefon eller internet märker man när det är ett faktum.

Jag har varit himla lat med träningen. Senaste veckorna har vi mest gått långa promenader och övat på sådana där vardagliga saker - som att gå fint i kopplet, inte äta allt man ser på marken osv. >_< Loke drar inte i kopplet, men han har inget större tålamod med att gå bredvid mig, utan vill hellre gå framför. Att han inte drar är viktigast för mig, men jag vill ha valmöjligheter så att säga. ;) Annars har vi mest kört på de trick han kan, fast motsatta. Alltså, han är bra på att korsa vänster tass över högra, så nu jobbar vi på höger tass över vänstra. Till exempel. Jag har aldrig tränat med hund tidigare, annat än just "vardagsanvändningsnivå", så jag är lite lost på att träna lydnadsmoment, som utgångsposition och allt, men vi försöker långsamt. Både jag och Loke lär oss allteftersom. ;)

Något som dock är otroligt kul är att vi kom med i Dog Models Summer Camp 2009! =D Det går av stapeln på Flikens kursgård i slutet av juni och pågår i fyra dagar. En viss Nora från Ungern, som har en hundskola där, ska köra hårt med oss de första två dagarna, kolla på hundarna individuellt osv. Tredje dagen är det finslipning och förberedelse för varje hund och sista dagen filmas resultatet. Filmen får man på DVD sedan. Ska bli jättekul och spännande!

Noras video:

lördag, februari 21, 2009

Några tricks

Det här klippet är ca en vecka gammalt och vi har redan kommit längre med de här tricken, men jag lägger upp det i alla fall. Använder klicker, även om det inte hörs. Särskilt tricket med att Loke ska korsa sina framben har gått framåt. Vi behöver inte använda en target längre. =) Tyvärr kan jag inte filma så länge med min digitalkamera, så man måste skynda sig att få med så mycket som möjligt. ;P Jag kanske borde öva mer på vettiga saker - som ett bombsäkert "stanna", sitta/ligga kvar och så, som han är usel på, men sådant här är så mycket roligare!