Visar inlägg med etikett fotografi. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett fotografi. Visa alla inlägg

måndag, september 05, 2011

Terje Hellesø manipulerar bilder

Denna kända naturfotograf har nu erkänt att han fuskat och manipulerat bilder. Han har sedan slutet av 1980-talet varit ett stort namn inom svensk naturfotografi. Han håller dessutom i kurser och workshops. Terje Hellesøs uppgifter om möten med en stor mängd lodjur på kort tid i Mullsjö ifrågasattes av jaktvårdskonsulenten Gunnar Glöersen på Jägareförbundet och en debatt drog igång på bland annat Flashback forum och Fotosidan. De djur som var med på bilderna kunde återfinnas i bildbanker på internet.

Ja, det är ju skandal förstås, men enormt upprörd känner jag inte att jag blir. Värre är det nog för hans familj och vänner och andra i hans närhet. Min främsta tanke när jag hörde det var snarare vad det är som driver en så ansedd fotograf att göra så. Han hade ju redan ett stort namn och inget att bevisa så att säga. =/

Sno nu inte mitt lodjur, Terje Hellesø. ;P Denna kissemiss fångade jag på bild på Skansen för ett par veckor sedan.



tisdag, november 30, 2010

Gnagare

Jag tycker att möss är urgulliga små varelser. De är busiga, påhittiga och förvånansvärt intelligenta. De är dessutom mycket tacksamma objekt att fotografera, i alla fall om man lyckas fånga dem en av de millisekunder som de är mer stilla! Den här lilla raringen hette Vanaheim och att jag placerade henne i en liten plastskål begränsade hennes möjligheter att fara omkring för mycket, samtidigt som jag kunde genomföra själva idén jag hade för fotografiet.

Klicka på bilden för större format. Slutare 1/251, bländare 4.0. För det här fotografiet användes min kompaktkamera.

Den här tjejen tränar framgångsrikt möss enligt klickermetoden!

måndag, september 20, 2010

Ny kamera

Äntligen ny kamera! En Canon eos 550d. Jag har väntat sedan juli på den, hela tiden har den varit slut, även hos leverantörerna. Men i fredags kunde jag till slut hålla den i mina händer. Det stod mellan en 550d eller en 7d, men förutom kostnaden så vann 550d mitt hjärta till slut, dels pga möjligheterna att filma, men också mycket storleken. Den är kännbart mindre, vilket många kritiserat den för. För mig är detta dock mycket passande, eftersom jag har små händer. =) Den passar mig faktiskt jättebra greppmässigt. Nu har ju jag enbart haft kompaktkamera sedan 2004, så det blir till att lära på nytt med alla möjligheter att själv ställa in bländare och slutare etc. Helgen har ägnats åt att ta massa övningsbilder och här är några av dem:

Vi åkte runt i våra nya hemtrakter i söndags och fann ett litet gårdsmejeri som arbetar uteslutande med getmjölk. Love it! Vi köpte jättegod färsk getost.

På helgen är det helt ok att lyxa till det med lite cider ibland. ;)

Loke och Molly är som syskon numera.
På väg hemåt efter att ha promenerat över de vida fälten. Loke får nöja sig med kopplet, efter att ha varit olydig nog att ha ignorerat vår inkallning fullständigt pga ett uppsnappat spår. Svårt att öva inkallning med den svårighetsgraden i förväg, men ja, ledsen i ögat blir man när han inte lyssnar.

På de vida fälten utanför vår bostad växer blåklint...

Att fotografera är en slags terapi för mig - jag glömmer allt annat medan jag håller på. Ett ögonblicks ro och pirrande kreatvitet i själen.

måndag, december 01, 2008

Fin fotobok

Hos Proffskopia kan man nu göra fotoböcker i A4- eller A5-format. En modernisering av våra gamla fotoalbum kan vi kanske kalla det, för här använder du dina digitala bilder och redigerar ihop ditt album direkt i datorn med programvara som tillhandahålls gratis av Proffskopia. I egenskap av Buzzador fick jag testa denna tjänst. Själv har jag alla mina digitala bilder i en enda röra på datorn, men jag satte ihop ett litet album, som kom via posten några dagar senare. Vackert inbunden i stilig mörkgrå pärm. Vill man kan man göra teman, de har färdiga bakgrunder att välja på. Själv hade jag klassiskt svart, för att rama in bilderna. Dessutom kan man adda text var man än vill ha det på sina albumsidor, så det är ett fritt medium att roa sig med. Är man riktigt ambitös är det inget som hindrar en från att göra "digital scrapbooking" antar jag och få ett riktigt tjusugt album. ;) Perfekt julklapp!

lördag, november 22, 2008

En känsla

Dags att promota sig själv lite igen. Min sambo Lo och jag hade en fotosession på Gräsö framåt slutet på sommaren, vilket resulterade i några bra foton. Jag ville fotografera honom med sin bas “helt enkelt” och hade inte så mycket mer tanke bakom det då. Dock blev jag ganska nöjd med resultatet och har nu planer på en hel bildserie. Förhoppningsvis kan jag driva igenom den också. Det här är i alla fall ett av de kort som togs. Fotot tillhör givetvis mig och får inte användas av någon annan i något syfte.

onsdag, september 24, 2008

Fotouppdrag

Jag har ett fotouppdrag att genomföra denna termin, för Enskede-Årsta församling. Jag ser fram emot att sätta igång. Det var längesedan jag hade en riktig anledning att ge mig ut och fotografera. Jo fotograferar inte längre heller, så jag har ingen att dela intresset med direkt. Inga modeller heller för den delen. Vi använde ju varandra på den tiden när båda höll på.
Fotouppdraget går i alla fall ut på att jag ska dokumentera några utvalda verksamheter de har på Enskede-Årsta församling. Idag har jag gått igenom deras lilla verksamhetskatalog och ska strax skicka iväg mail till de ansvariga, för att be om lämpliga dagar/tider då jag kan komma förbi och fotografera. Min förhoppning är att de då kommer förbereda deltagarna lite på min ankomst. Lite omständigt är det att varje människa jag fotograferar måste jag be om deras godkännande. Jag måste till och med få det skriftligt. Hänsynsfullt förstås. Bilderna jag tar ska sedan sparas i en bildbank och användas i deras tidning och på deras hemsida. Jag kan inte påstå att jag gråter över lite mer publicitet. ;)

Andra bloggar om: ,

onsdag, augusti 20, 2008

Fotografera möss

Detta fotografi är inte nytaget och den lilla musen lever inte längre. Tyckte ändå det var dags för hennes stund i rampljuset här. Vilja var en mus från Finland i färgen colourpoint beige, med hårlag satin långhår, som visste vad det innebar att flörta med kameran. Att fotografera djur är intressant, i synnerhet djur som man inte kan säga till och styra över. En hund kan man få att sitta still på kommando, men det blir mycket mer sport på detta sätt. ;) Djuret gör bara som det självt vill och det gäller helt enkelt att fånga det i rätta ögonblicket.


Andra bloggar om: , , , ,