Visar inlägg med etikett fotograf. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett fotograf. Visa alla inlägg

måndag, september 05, 2011

Terje Hellesø manipulerar bilder

Denna kända naturfotograf har nu erkänt att han fuskat och manipulerat bilder. Han har sedan slutet av 1980-talet varit ett stort namn inom svensk naturfotografi. Han håller dessutom i kurser och workshops. Terje Hellesøs uppgifter om möten med en stor mängd lodjur på kort tid i Mullsjö ifrågasattes av jaktvårdskonsulenten Gunnar Glöersen på Jägareförbundet och en debatt drog igång på bland annat Flashback forum och Fotosidan. De djur som var med på bilderna kunde återfinnas i bildbanker på internet.

Ja, det är ju skandal förstås, men enormt upprörd känner jag inte att jag blir. Värre är det nog för hans familj och vänner och andra i hans närhet. Min främsta tanke när jag hörde det var snarare vad det är som driver en så ansedd fotograf att göra så. Han hade ju redan ett stort namn och inget att bevisa så att säga. =/

Sno nu inte mitt lodjur, Terje Hellesø. ;P Denna kissemiss fångade jag på bild på Skansen för ett par veckor sedan.



lördag, mars 19, 2011

En glimt av vår

I ett par dagar hade vi vårljus och värme. Förhoppningsvis är det strax tillbaka.

söndag, februari 27, 2011

Smygtitt på bröllopsklänningen

Till sommaren gifter vi oss! =) Trots att vi kommer att ha en förhållandevis liten och enkel tillställning, så är det så himla mycket som ska fixas. Bara en sådan sak som vad man ska ha på sig visade sig bli en stor grej. Alla förväntade sig att jag skulle ha något "ovanligt", något otypiskt för bröllop, kanske något medeltida eller liknande, typ. Absolut inte något vitt. Ledsen att göra er besvikna. ;) Visserligen är det inte en bländvit klänning, men den faller ändå under kategorin av "olika nyanser av vitt". =P
Vi har letat i flera månader! Vi hittade också en klänning som var mer eller mindre exakt vad jag ville ha. Begagnad hängde den och samlade damm i en vintagelada ute på landet. Härligt gedigen broderad spets, jag älskar det! Tyvärr passade den inte bra på flera olika plan, så vi fick överge den. Visst hittade vi liknande i bröllopsbutikerna, men då talade vi summor från 15000 och uppåt och de gick inte att hyra. Inte ett alternativ för bara en dag av ens liv. Jakten fortsatte. Alla klänningar verkade vara översållade av gnistrande stenar och annat som jag ogillar. Och baraxlade klänningar verkar generellt vara i ropet, vilket jag inte gör mig särskilt bra i.
Förra veckan gjorde vi ett sista desperat besök i en affär vi tidigare missat. De säljer uteslutande klänningar från ett danskt märke. Där hittade vi slutligen en klänning som kändes bra. Inte på långa vägar mitt ideal, (tidigt 1900-tal, liknande denna: Vintage collection eller denna), men den är fin och satt bra och priset var oslagbart. Vi hade turen att just den enda klänning som dög var på rea. Vi hade inte ens kunnat köpa tyg till en egensydd klänning för det priset kan jag säga. =) Helt klart ekonomiskt försvarbart för vår tajta bröllopsbudget. Ni får givetvis inte se den, men jag publicerar en liten detaljbild till er nyfikna. (Klänningen är inplastad och väl skyddad från fällande hundar och katter, därav det lite konstiga skimret på delar av kortet.)

Lite spets får jag trots allt! Och blingblinget är åtminstone diskret. Det är faktiskt en riktigt söt klänning. =) Hoppas jag också kan se lite söt ut på Dagen.
.
.
.

söndag, december 26, 2010

Leendet gör allt.

Min ena halvlillasyster säger att hon inte blir bra på kort.

Släppa loss framför kameran är svårt.

Men plötsligt händer det.

En paus från julefirandet, ute på altanen i torpet i Värmland. Solen hade börjat gå ner och det var ett jättemysigt, varmt ljus som kontrasterade mot iskylan och den i övrigt ganska blåtonade världen.

Fotografera barn

Ljusreflexer i ansiktet från den glittrande rosa boleron som hon hade på sig, helt koncentrerad på att öppna sin present.

Jag har inte fotograferat barn tidigare. I flock är de tämligen oförutsägbara och jag kände mig som en jojo som slängde fram och tillbaka med kameran för att försöka fånga dem på bild och dessutom få fokus på rätt plats.

Först var det lite blygt inför kameran. Kameran är stor och jag som fotograferar är lite kuslig och okänd. ;P

Eller en slags kombination av att vara lite blyg, men samtidigt vilja vara med på kort. ;)

Vissa ville dock inget hellre än att vara med på bild.

Ungen till vänster skriker väldigt högt och exalterat över något.

En stund senare var de helt avslappnade. Skönt att jag inte är så läskig i alla fall. ;)

Roar mig med lite digital fotolek. Sepiatoning, men med hjälp av lagermask tar jag fram en nyans av färgoriginalet just över barnet som är huvudobjektet i bilden. Jag personligen tycker att det gör bilden mindre platt.

Solnedgång


När man tittar ut genom fönstren högst upp i kvarnen och sådana här solnedgångar är vad man ser, så kan man inte annat än känna sig inspirerad. Det här är ett perfekt "arbetsrum". ;) Klicka på bilden för större storlek.

onsdag, december 22, 2010

God jul...

i lite förskott! Tanken är att vi beger oss till de värmländska skogarna imorgon för att fira jul, så då blir det inga uppdateringar.

Molly poserar snällt (men med en nedlåtande blick) med tomteluvan på.

Loke ville INTE sitta still i kylan, (och jag förstår honom), så det fick bli vad det blev med detta kort. ;P

fredag, december 17, 2010

Bokningar

.
.
Från att ha varit stiltje så är det plötsli
gt tre porträttfotograferingar på gång. Kul! =D

Hmm, fokus mest på örat, typ... Som sagt knepigt med ett objektiv som inte har någon elektrisk kontakt med mitt kamerahus. Vidvinkel är dock kul, men inte förstahandsvalet för seriösa porträtt, kanske. ;)

torsdag, december 02, 2010

Mus igen

Gnagarveckan. ;P För de som undrar så kallas färgen för colorpoint beige och musens hårlag är satin långhår (satinglansig lång päls helt enkelt). Det här kortet är taget inomhus med min kompaktkamera. Jag har inget macro-objektiv till min systemkamera och det är först nyligen jag skaffade ett närbildsfilter. Oavsett så knäcker min kompaktkamera ganska rejält i dessa lägen, då den har en närgräns på 1 cm. Är man bara lite kreativ så går det att skapa riktigt roliga miljöer att fotografera i när det handlar om en sådan liten varelse som en mus. Det behövs inte så mycket för att det ska kunna bli lyckat. =) Och det behövs heller ingen superkamera för att kunna få till ett bra kort. Man blir ju inte en bättre kock med Globals knivar, liksom. ;)

Slutartid 1/159 sekund, bländare 3.5.

onsdag, november 24, 2010

Ekrano

Elektro-kraut-rock-bandet Ekrano uppträdde på Teaterstudio Lederman den 1 november och bad mig fotografera. Förutom musik och sång (uppenbarligen) så bjöd kvällen även på dans, circuit bending och poi-jonglering från Ekranos vänner. Här är några av fotografierna från den kvällen. Med mig var min trogna Canon EOS 550d och mitt EF 50/1,8 II-objektiv. Inga möjligheter att zooma, (förutom med fötterna då), men det ljuskänsliga objektivet passade ypperligt i den mörka lokalen.

.

.

Circuit bending på den upphöjda (pyttelilla) scenen under Ekranos klädbyte backstage i halvlek. =P

Alex Fridunger tar i från tårna.

.

.

Poi

Minna Heimo på keyboard har hittat rätta känslan till filmprojektionerna. ;P

söndag, november 21, 2010

Studio

Ibland saknar jag att ha tillgång till fotostudio. Man behöver det inte, men det är kul. Dessutom lärorikt när man inte är ett vant proffs där allt sitter i ryggmärgen. Jag gillar möjligheterna med att själv kunna bestämma varifrån ljuskällan(orna) kommer och hur stark den ska vara m.m. Planer på studioutrustning här i kvarnen finns, men ligger längre fram i tiden. Det är mycket annat som prioriteras först. Och att fotografera folk i riktiga miljöer ger ändå oftast den finaste känslan i korten.

Detta fotografi har flera år på nacken och hemsideadressen existerar inte längre. Det är taget med en analog kamera och framkallat i labbet jag hade tillgång till då. =) Sedan inscannat för att kunna beskådas på tEh internet. Det enda jag gjort med kortet digitalt är att lägga till ramen och texten. Vid nyframkallning skulle jag helt klart ha mer svärta i kortet, även om det skulle innebära att min modells ben mer eller mindre försvinner då... Klicka för full storlek.

Det här kortet är faktiskt inte taget i en riktig studio, men eftersom det bara var huvudbilder vi tog den dagen, så var det ganska lätt att ordna med en enhetlig bakgrund och duglig belysning. Ursprungligen är kortet i färg, men det har ändrats i Photoshop, där jag även ökade kontrasten lite mer. Och lade till en ram förstås. Det här var ett av korten som var med i den pyttelilla utställning jag hade i Årsta i Stockholm i början av 2009. ;P

tisdag, oktober 12, 2010

Katt och hund på promenad

Molly har börjat sitt liv som utekatt (på nytt). Hon är än så länge en fegis som håller sig på gårdsplanen... Såvida inte Loke och/eller jag är ute - då verkar det som att hon kan följa med till världens ände. Till skillnad mot Loke så har Molly perfekt lydnad, hon går utan koppel men följer med hela tiden. Har jag nämnt att hon kommer på inkallning? ;) Positiv förstärkning ftw!
Hursomhelst så har jag äntligen dokumenterat en av våra promenader som Molly följde med på.

På väg över fälten. Det är stora kliv som krävs för en liten kattunge.

Loke är en snäll hund som väntar på sin kompis. Molly går för tillfället ofta med svansen uppburrad när hon är utomhus.

Jag och mina cirkusdjur. ;P Man blir så himla slapp på landet. Couldn't care less hur man ser ut, liksom. Ska älgarna och rådjuren bry sig, eller? Mjukisbrallor som numera är två nummer för stora, en uråldrig jacka med hål här och där och håret bara uppbundet så det är ur vägen för att jag är så förbaskat långhårig.

Rovdjuret kommer fram. Molly smyger på insekter i gräset.

Vi var alltså ute och promenerade i närmare en timme och Molly hängde med oss hela tiden. Efteråt sov hon dock väldigt gott och länge. ;)

Fattar ni hur fantastiskt vi bor?!

Trött kattunge vilar upp sig på favoritfilt i tvättstugan.

måndag, oktober 04, 2010

Mickelsmässmarknad

Loke och Molly trivs i varandras sällskap.

Det blev en trevlig helg. Lördagen bjöd på räkafton och på söndagen besökte vi Mickelsmässmarknaden i Örsundsbro. Jag hade aldrig vetat om att den existerade om inte en av kollegorna på jobbet sagt att hon eventuellt skulle dit och när vi sedan själva inte visste vad vi skulle göra med söndagen riktigt, så bestämde vi oss för att ta oss en kik. Som med de flesta marknader är det väldigt mycket upprepning, men en del marknadsstånd bjöd på både trevligt ögongodis och mungodis. Augustas fabrik gav nog den allra största behållningen. =9 Naturligtvis provsmakades det korv och vi fick med oss björnkorv samt renkorv hem. Jag hade även tänkt köpa några sylter, (3 för 100), men favoriten var slut när vi kom tillbaka för att göra själva köpet och då kom allt-eller-inget-Lina fram och struntade i alla sylter då, helt enkelt! Det fanns även ett litet resande tivoli där, men tyvärr pallar ju min sambo inte karuseller och det är tråkigt att åka själv, så det blev inget med det. =P

Räkafton, även med havskräftor. Hemmagjord chilimajonnäs och baguette med vitlöksost. Frosseri, you bet.

Passade på att testa närbildsfiltret på mitt glas med Sprite Zero. Om detta är +4 så ser jag verkligen fram emot +10.

Favoritsylten som jag hade siktat in mig på under Mickelsmarknaden. Exakt så ser mitt synfält ut när jag är bestämd.

Det fanns förstås andra roliga marmelader. Morotsmarmelad, rabarbermarmelad och rödlöksmarmelad för att nämna några.

Törstig? =)

En del av det dignande bordet hos Augustas fabrik. Det ÄR lika gott som det ser ut.

Skogsguld.

Och jag har låtit bli att ta bilder med människor synliga, för jag orkar inte be om tillåtelse. ;)

måndag, september 20, 2010

Ny kamera

Äntligen ny kamera! En Canon eos 550d. Jag har väntat sedan juli på den, hela tiden har den varit slut, även hos leverantörerna. Men i fredags kunde jag till slut hålla den i mina händer. Det stod mellan en 550d eller en 7d, men förutom kostnaden så vann 550d mitt hjärta till slut, dels pga möjligheterna att filma, men också mycket storleken. Den är kännbart mindre, vilket många kritiserat den för. För mig är detta dock mycket passande, eftersom jag har små händer. =) Den passar mig faktiskt jättebra greppmässigt. Nu har ju jag enbart haft kompaktkamera sedan 2004, så det blir till att lära på nytt med alla möjligheter att själv ställa in bländare och slutare etc. Helgen har ägnats åt att ta massa övningsbilder och här är några av dem:

Vi åkte runt i våra nya hemtrakter i söndags och fann ett litet gårdsmejeri som arbetar uteslutande med getmjölk. Love it! Vi köpte jättegod färsk getost.

På helgen är det helt ok att lyxa till det med lite cider ibland. ;)

Loke och Molly är som syskon numera.
På väg hemåt efter att ha promenerat över de vida fälten. Loke får nöja sig med kopplet, efter att ha varit olydig nog att ha ignorerat vår inkallning fullständigt pga ett uppsnappat spår. Svårt att öva inkallning med den svårighetsgraden i förväg, men ja, ledsen i ögat blir man när han inte lyssnar.

På de vida fälten utanför vår bostad växer blåklint...

Att fotografera är en slags terapi för mig - jag glömmer allt annat medan jag håller på. Ett ögonblicks ro och pirrande kreatvitet i själen.