Visar inlägg med etikett lodjur. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett lodjur. Visa alla inlägg

måndag, september 05, 2011

Terje Hellesø manipulerar bilder

Denna kända naturfotograf har nu erkänt att han fuskat och manipulerat bilder. Han har sedan slutet av 1980-talet varit ett stort namn inom svensk naturfotografi. Han håller dessutom i kurser och workshops. Terje Hellesøs uppgifter om möten med en stor mängd lodjur på kort tid i Mullsjö ifrågasattes av jaktvårdskonsulenten Gunnar Glöersen på Jägareförbundet och en debatt drog igång på bland annat Flashback forum och Fotosidan. De djur som var med på bilderna kunde återfinnas i bildbanker på internet.

Ja, det är ju skandal förstås, men enormt upprörd känner jag inte att jag blir. Värre är det nog för hans familj och vänner och andra i hans närhet. Min främsta tanke när jag hörde det var snarare vad det är som driver en så ansedd fotograf att göra så. Han hade ju redan ett stort namn och inget att bevisa så att säga. =/

Sno nu inte mitt lodjur, Terje Hellesø. ;P Denna kissemiss fångade jag på bild på Skansen för ett par veckor sedan.



tisdag, april 07, 2009

Resa till Värmland

Idag har jag handledning. Nu är det som sagt bara C-uppsatsen kvar att göra på den här utbildningen och man har inte längre några lärare som säger åt en vad som ska göras. Handledaren finns till som ett stöd och en rådgivare, men gör ingenting åt en så att säga. ;) Nu verkar det äntligen som det kan bli något av vårt ämne, efter otroligt mycket krångel med att få tillåtelse hit och få tag på människor dit osv... Jag känner mig stressad helt klart, eftersom vi inte ens kunnat börja med uppsatsen än på grund av detta. Blir till att ligga i desto mer de veckor som återstår!

Imorgon åker vi till Värmland. Love har en spelning med ett av sina band och samtidigt passar vi såklart på att stanna några dagar i torpet. Ska bli spännande att se vad Loke tycker om de värmländska skogarna, för att inte tala om mammas hundar! De är enorma schäferblandningar. Jag är lite orolig. =P Loke är ju en sådan spädis. Varg har de haft på tomten också! För egen del vore det drömmen att få se en fri varg, men självklart är jag orolig å min vovves vägnar. Fast jag tror det är mer troligt att ett av alla lodjur i trakterna flyger på honom än den där vargen. Lodjuren är hur kaxiga som helst!