lördag, mars 19, 2011
söndag, februari 27, 2011
Smygtitt på bröllopsklänningen
Till sommaren gifter vi oss! =) Trots att vi kommer att ha en förhållandevis liten och enkel tillställning, så är det så himla mycket som ska fixas. Bara en sådan sak som vad man ska ha på sig visade sig bli en stor grej. Alla förväntade sig att jag skulle ha något "ovanligt", något otypiskt för bröllop, kanske något medeltida eller liknande, typ. Absolut inte något vitt. Ledsen att göra er besvikna. ;) Visserligen är det inte en bländvit klänning, men den faller ändå under kategorin av "olika nyanser av vitt". =P
Vi har letat i flera månader! Vi hittade också en klänning som var mer eller mindre exakt vad jag ville ha. Begagnad hängde den och samlade damm i en vintagelada ute på landet. Härligt gedigen broderad spets, jag älskar det! Tyvärr passade den inte bra på flera olika plan, så vi fick överge den. Visst hittade vi liknande i bröllopsbutikerna, men då talade vi summor från 15000 och uppåt och de gick inte att hyra. Inte ett alternativ för bara en dag av ens liv. Jakten fortsatte. Alla klänningar verkade vara översållade av gnistrande stenar och annat som jag ogillar. Och baraxlade klänningar verkar generellt vara i ropet, vilket jag inte gör mig särskilt bra i.
Förra veckan gjorde vi ett sista desperat besök i en affär vi tidigare missat. De säljer uteslutande klänningar från ett danskt märke. Där hittade vi slutligen en klänning som kändes bra. Inte på långa vägar mitt ideal, (tidigt 1900-tal, liknande denna: Vintage collection eller denna), men den är fin och satt bra och priset var oslagbart. Vi hade turen att just den enda klänning som dög var på rea. Vi hade inte ens kunnat köpa tyg till en egensydd klänning för det priset kan jag säga. =) Helt klart ekonomiskt försvarbart för vår tajta bröllopsbudget. Ni får givetvis inte se den, men jag publicerar en liten detaljbild till er nyfikna. (Klänningen är inplastad och väl skyddad från fällande hundar och katter, därav det lite konstiga skimret på delar av kortet.)
Av
Lina
@
söndag, februari 27, 2011
1 kommentarer
Stämplar: bröllop, bröllopsklänning, fotograf, fotografering, lina wallin
söndag, december 26, 2010
Leendet gör allt.
Av
Lina
@
söndag, december 26, 2010
0
kommentarer
Stämplar: foto, fotograf, fotografering, lina wallin, porträttfoto
Fotografera barn
Jag har inte fotograferat barn tidigare. I flock är de tämligen oförutsägbara och jag kände mig som en jojo som slängde fram och tillbaka med kameran för att försöka fånga dem på bild och dessutom få fokus på rätt plats.
Av
Lina
@
söndag, december 26, 2010
2
kommentarer
Stämplar: barnfotograf, barnfotografering, fotograf, fotografering, lina wallin
Solnedgång
När man tittar ut genom fönstren högst upp i kvarnen och sådana här solnedgångar är vad man ser, så kan man inte annat än känna sig inspirerad. Det här är ett perfekt "arbetsrum". ;) Klicka på bilden för större storlek.
Av
Lina
@
söndag, december 26, 2010
0
kommentarer
Stämplar: foto, fotograf, fotografering, lina wallin, solnedgång
onsdag, december 22, 2010
God jul...
i lite förskott! Tanken är att vi beger oss till de värmländska skogarna imorgon för att fira jul, så då blir det inga uppdateringar.
Av
Lina
@
onsdag, december 22, 2010
0
kommentarer
Stämplar: djurfoto, djurfotograf, fotograf, fotografering, hundfotograf, lina wallin
fredag, december 17, 2010
Bokningar
Av
Lina
@
fredag, december 17, 2010
0
kommentarer
Stämplar: foto, fotograf, fotografering, lina wallin, porträttfoto
torsdag, december 02, 2010
Mus igen
Gnagarveckan. ;P För de som undrar så kallas färgen för colorpoint beige och musens hårlag är satin långhår (satinglansig lång päls helt enkelt). Det här kortet är taget inomhus med min kompaktkamera. Jag har inget macro-objektiv till min systemkamera och det är först nyligen jag skaffade ett närbildsfilter. Oavsett så knäcker min kompaktkamera ganska rejält i dessa lägen, då den har en närgräns på 1 cm. Är man bara lite kreativ så går det att skapa riktigt roliga miljöer att fotografera i när det handlar om en sådan liten varelse som en mus. Det behövs inte så mycket för att det ska kunna bli lyckat. =) Och det behövs heller ingen superkamera för att kunna få till ett bra kort. Man blir ju inte en bättre kock med Globals knivar, liksom. ;)
Av
Lina
@
torsdag, december 02, 2010
0
kommentarer
Stämplar: djurfoto, djurfotograf, foto, fotograf, fotografering, lina wallin, mus
onsdag, november 24, 2010
Ekrano
Elektro-kraut-rock-bandet Ekrano uppträdde på Teaterstudio Lederman den 1 november och bad mig fotografera. Förutom musik och sång (uppenbarligen) så bjöd kvällen även på dans, circuit bending och poi-jonglering från Ekranos vänner. Här är några av fotografierna från den kvällen. Med mig var min trogna Canon EOS 550d och mitt EF 50/1,8 II-objektiv. Inga möjligheter att zooma, (förutom med fötterna då), men det ljuskänsliga objektivet passade ypperligt i den mörka lokalen.
Av
Lina
@
onsdag, november 24, 2010
0
kommentarer
Stämplar: circuit bending, ekrano, foto, fotograf, fotografering, konsert, poi, teaterstudio lederman
söndag, november 21, 2010
Studio
Ibland saknar jag att ha tillgång till fotostudio. Man behöver det inte, men det är kul. Dessutom lärorikt när man inte är ett vant proffs där allt sitter i ryggmärgen. Jag gillar möjligheterna med att själv kunna bestämma varifrån ljuskällan(orna) kommer och hur stark den ska vara m.m. Planer på studioutrustning här i kvarnen finns, men ligger längre fram i tiden. Det är mycket annat som prioriteras först. Och att fotografera folk i riktiga miljöer ger ändå oftast den finaste känslan i korten.Detta fotografi har flera år på nacken och hemsideadressen existerar inte längre. Det är taget med en analog kamera och framkallat i labbet jag hade tillgång till då. =) Sedan inscannat för att kunna beskådas på tEh internet. Det enda jag gjort med kortet digitalt är att lägga till ramen och texten. Vid nyframkallning skulle jag helt klart ha mer svärta i kortet, även om det skulle innebära att min modells ben mer eller mindre försvinner då... Klicka för full storlek.
Det här kortet är faktiskt inte taget i en riktig studio, men eftersom det bara var huvudbilder vi tog den dagen, så var det ganska lätt att ordna med en enhetlig bakgrund och duglig belysning. Ursprungligen är kortet i färg, men det har ändrats i Photoshop, där jag även ökade kontrasten lite mer. Och lade till en ram förstås. Det här var ett av korten som var med i den pyttelilla utställning jag hade i Årsta i Stockholm i början av 2009. ;P
Av
Lina
@
söndag, november 21, 2010
0
kommentarer
Stämplar: fotograf, fotografering, fotoutställning, Photoshop, porträttfoto, studio, studiofotografering
söndag, oktober 24, 2010
Fotografering ute på fältet...
... och en del andra ställen.
Matte lämnade av sin hund hemma och fikade med sin fästman på Fabian Flinks brödbod, som tydligen ska vara välkänt. Jag hade dock inte hört talas om det förrän nu. ;) Det blev en god grapefruktmoussebakelse med hallonmousse inuti. Den hyvlade biten av choklad formades lyckosamt nog som ett hjärta från min vinkel. ;)
Av
Lina
@
söndag, oktober 24, 2010
2
kommentarer
Stämplar: australian shepherd, djurfotograf, foto, fotografering, hundfotograf
måndag, oktober 04, 2010
Mickelsmässmarknad
Det blev en trevlig helg. Lördagen bjöd på räkafton och på söndagen besökte vi Mickelsmässmarknaden i Örsundsbro. Jag hade aldrig vetat om att den existerade om inte en av kollegorna på jobbet sagt att hon eventuellt skulle dit och när vi sedan själva inte visste vad vi skulle göra med söndagen riktigt, så bestämde vi oss för att ta oss en kik. Som med de flesta marknader är det väldigt mycket upprepning, men en del marknadsstånd bjöd på både trevligt ögongodis och mungodis. Augustas fabrik gav nog den allra största behållningen. =9 Naturligtvis provsmakades det korv och vi fick med oss björnkorv samt renkorv hem. Jag hade även tänkt köpa några sylter, (3 för 100), men favoriten var slut när vi kom tillbaka för att göra själva köpet och då kom allt-eller-inget-Lina fram och struntade i alla sylter då, helt enkelt! Det fanns även ett litet resande tivoli där, men tyvärr pallar ju min sambo inte karuseller och det är tråkigt att åka själv, så det blev inget med det. =P
Av
Lina
@
måndag, oktober 04, 2010
4
kommentarer
Stämplar: augustas fabrik, australian shepherd, fotograf, fotografering, hundfotograf, hundfotografering, kantareller, lina wallin, mickelsmäss, räkafton, sylt
lördag, oktober 02, 2010
Hundbus i sökaren
Denna fredag var Lokes dag. Vi åkte till min sambos far för att bland annat hämta vinterdäcken, men även låta alla hundar träffas. Malla är på "semester" där för tillfället nämligen. Givetvis tog jag med mig nya kameran för att öva på att ta kort på (väldigt) rörliga objekt. Loke var helt hysterisk först och praktiskt taget okontaktbar vid åsynen av de andra lösa hundarna. Detta trams har jag tröttnat på rejält vid det här laget och ställde krav ganska skarpt. Jobba med mig! Till slut fattade han också och blev då släppt som belöning. Även senare var Lokes koncentration på mig bättre än den varit på ett tag. Flytt och heltidsjobb har liksom tagit all tid och Loke har fått komma lite i andrahand tyvärr. Väldigt sparsamt med sammansvetsande träning. Jag är ju all for mjuka metoder, men ibland kan det också löna sig att ställa lite krav och inte bara vänta ut - särskilt när det är saker han fått förklarat för sig och övat på flera gånger tidigare. Skulle kraven inte fungera alls har man uppenbarligen inte förklarat tillräckligt bra, dock.
Jag är mycket nöjd med mitt objektiv, Canon EF 50/1,8 II. Jag provade att ta kort på "svärfar" inne i huset där det var tämligen mörkt. Med en slutartid på en åttondels sekund blev det ändå sådana här ljusa kort. Utan stativ också, så jag är visst ganska stadig på handen. ;)
Tillbaka till de rörliga objekten då - hundarnas lekstund medan dagen sakta mörknar:
Av
Lina
@
lördag, oktober 02, 2010
0
kommentarer
Stämplar: australian shepherd, djurfotograf, fotografering, hundfotograf, hundfotografering, lina wallin, porträttfoto