Visar inlägg med etikett väderkvarn. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett väderkvarn. Visa alla inlägg

tisdag, oktober 12, 2010

Katt och hund på promenad

Molly har börjat sitt liv som utekatt (på nytt). Hon är än så länge en fegis som håller sig på gårdsplanen... Såvida inte Loke och/eller jag är ute - då verkar det som att hon kan följa med till världens ände. Till skillnad mot Loke så har Molly perfekt lydnad, hon går utan koppel men följer med hela tiden. Har jag nämnt att hon kommer på inkallning? ;) Positiv förstärkning ftw!
Hursomhelst så har jag äntligen dokumenterat en av våra promenader som Molly följde med på.

På väg över fälten. Det är stora kliv som krävs för en liten kattunge.

Loke är en snäll hund som väntar på sin kompis. Molly går för tillfället ofta med svansen uppburrad när hon är utomhus.

Jag och mina cirkusdjur. ;P Man blir så himla slapp på landet. Couldn't care less hur man ser ut, liksom. Ska älgarna och rådjuren bry sig, eller? Mjukisbrallor som numera är två nummer för stora, en uråldrig jacka med hål här och där och håret bara uppbundet så det är ur vägen för att jag är så förbaskat långhårig.

Rovdjuret kommer fram. Molly smyger på insekter i gräset.

Vi var alltså ute och promenerade i närmare en timme och Molly hängde med oss hela tiden. Efteråt sov hon dock väldigt gott och länge. ;)

Fattar ni hur fantastiskt vi bor?!

Trött kattunge vilar upp sig på favoritfilt i tvättstugan.

tisdag, juni 15, 2010

Ett nytt liv

För ungefär två år sedan skrev jag detta inlägg om några som köpte en gammal väderkvarn och gjorde om den till bostad.
Jag återupprepar mig med att säga att jag sedan jag var liten haft en romantiserad bild av att bo i en väderkvarn, det har varit en dröm hos mig att göra det någon gång i livet. Jag tror att Kaze no Tani no Nausicaä har bidragit till den drömmen hos mig, då karaktären Nausicaä gjorde bestående stort intryck på mig som liten:



Men nu är det hur som helst ingen dröm längre! =D Om några månader flyttar vi in i en väderkvarn! Det är faktiskt helt galet.


Vi skrev kontrakt i måndags och passade på att mäta och fotografera lite för att redan nu kunna fnula lite på möbleringslösningar och över huvud taget nya möbler. För att bo i en kvarn är onekligen speciellt på många sätt.

Tyvärr får ju inte vingarna sitta kvar, men man kan väl inte få allt, antar jag. =P Längst ned finns hall, badrum, tvättstuga och kök. Plus två förråd. En våning upp ligger vardagsrummet, där det även finns en dörr ut till terassen som syns på bilden. Våningen ovanför är sovrummet och allra högst upp är vad som kommer att bli hobby- och datorrummet. Där kommer jag att ta upp mest plats.

Det lilla huset intill är ett dubbelgarage med gästrum. Här kommer min fästman ta upp mest plats, då det äntligen ger honom möjlighet att vräka ut sig med sina musikprylar, alla tusentals sidor med noter etc, plus att han även kan sjunga upp för full hals utan att störa oss andra. ;) Men det ska givetvis också fungera som gästrum, så en bäddsoffa ska definitivt in här.

Något som definitivt kan anses vara onödig lyx är att det här stället har två badrum, plus en extra toalett utan duschmöjlighet... Naturligtvis praktiskt och uppskattat om man har fest eller det av någon annan anledning är mycket folk hemma, men annars är vi ju två personer på tre toaletter. =P Nåväl, då slipper man definitivt trångmål! Fotografiet är på badrummet längst ner. Badrum nummer två finns i anslutning till sovrummet och där är det dessutom en massagedusch... Jag kommer inte göra annat än att duscha...

På bottenplanet finns som sagt även köket, som är gigantiskt. Men eftersom allt är runt, så är det inte nödvändigtvis så att det innebär att man har massa plats. =P Jag är glad över att äntligen få en fullstor kyl och frys. Nu har vi i flera år fått nöja oss med ett "halvkylskåp" och frysbox mer eller mindre och det gör det svårt att storhandla, vilket ju sparar pengar! Jag har dessutom alltid velat ha ett fönster över diskhon, då jag inbillar mig att det blir trevligare att diska på det viset. =P Nu har vi ju visserligen diskmaskin, men viss handdisk blir det ju alltid. I köket finns även en öppen spis, vilket jag tror kommer vara helt underbar att mysa framför kulna, mörka vinterdagar. Jag hoppas och tror att hunden är klok nog att bara sticka in nosen en gång och aldrig mer. ;P

Vardagsrummet kommer vara svårt att möblera på ett tillfredsställande sätt, eftersom vi snarare är sådana att vi vill ha TV:n lätt tillgänglig för spel, film etc, snarare än "social möblering" för att umgås med folk.

Vi får se hur vi löser det. Här kommer man som sagt ut på terrassen också:

Och det här kommer att vara (en del av) utsikten från hobbyrummet högst upp:

Här hoppas jag kunna finna inspiration och ro när jag tittar ut. =) Busshållplats har vi ca 100 meter från oss. Tyvärr kan man ju knappast förvänta sig ett så väl utvecklat kollektivtrafiknät som i Stockholm, men det hade kunnat vara värre - det hade kunnat vara så att det inte fanns någon kollektivtrafik alls. Nu går det i alla fall bussar i rusningstiden på morgon och eftermiddag. Och några gånger om helgerna. Annars är det fullt görbart (och även försvarbart motionsmässigt) att faktiskt cykla in till civilisationen ca 7 kilometer bort. Det här kommer bli ett helt nytt sorts liv. Skulle vi inte palla med det så är det ju inte svårare än att vi flyttar tillbaka igen, men man ska i alla fall ha provat innan man säger att det inte funkade. Och oavsett hur länge så kommer jag ha bott i en väderkvarn! Världens finaste väderkvarn. Loke kommer nog njuta av att få lite mer frihet, fast vi har inget stängsel på tomten än, så inte för mycket. Vägen är trots allt inte så långt bort och jag litar inte på honom när han får det där "vallhundsstirret" i blicken. Kanske borde man skaffa en sådan där cykelvagn som Loke kan sitta i när man gör cykelturer. ;) Ja, vi får se vart det här barkar hän.

lördag, september 06, 2008

Några lever min dröm

Idag kan man läsa på Aftonbladet.se om en familj som skaffade sig en kvarn på Österlen.
Grön av avund blir jag. I många år har jag haft en tanke om att jag skulle vilja bo i en väderkvarn i framtiden. Kanske inte permanent, men som sommarbostad eller liknande. Jag vet inte riktigt hur den tanken dök upp, den bara fanns där en dag. Kanske har jag blivit inspirerad av Kaze no Tani no Nausicaä, som jag var så fäst vid redan som liten. ;)
Tyvärr duggar ju inte väderkvarnarna precis tätt, särskilt inte högre upp i Sverige. Möllor nere i Skånetrakten har jag sett några gånger. Egentligen är nog drömmen just en dröm, för det lär handla om enorma kostnader - både att köpa själva kvarnen och sedan rusta upp allt till ett faktiskt boende. Sådana summor kommer jag nog aldrig slänga mig med.

Drömmen

Bilden från flickr.com

Idag är det regnigt och kallt. Inte ens Malla ville vara ute. Bara stretade i kopplet och jag fick släpa henne på en halvlång promenad på eftermiddagen. Hon försökte lirka sig ur kopplet med mig också denna dag, vilket inte lyckades så som det gjorde med Lo, för jag förekom henne hela tiden. Men ja, det känns trist. Vill ju inte kämpa med henne liksom, utan vill att hon ska vilja vara här. Nu går hon och gnäller lite. Undrar om hon saknar matte.

Andra bloggar om: , , , , , ,