Visar inlägg med etikett canon 550d. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett canon 550d. Visa alla inlägg

torsdag, december 09, 2010

Testar

Testar min +4 närbildlins. Lokes ögon är mycket intressanta att studera närmare, eftersom de är tvåfärgade. Det är mitt 50 mm-objektiv som använts till båda bilderna.

Lokes vänstra öga. Jag är särskilt förtjust i hur vacker hans päls blev också.

Lokes högra öga.

Och så har jag testat det nya vidvinkelobjektivet för första gången. Det ska bli kul att experimentera mer med det i bättre ljusförhållanden och jag är redan ganska förälskad i de lustiga förvrängningar det kan bli. ;) Detta objektiv kräver att man faktiskt jobbar en del själv också, för det har ingen elektrisk kontakt med min kamera. Jag rattar på själva objektivet med andra ord, både vad det gäller fokus och bländare. Autofokus blev plötsligt lyx. Som på den gamla goda tiden när jag hade en analog systemkamera. Förutom att det knappt går att se var fokus hamnar med detta, så det handlar mycket om att gå på känsla och få in en vana. Här är ett kort som jag fyrade av nu under kvällen i alla fall:

Loke ställer alltid upp på kort i brist på andra modeller. Klicka för full storlek.

måndag, september 20, 2010

Ny kamera

Äntligen ny kamera! En Canon eos 550d. Jag har väntat sedan juli på den, hela tiden har den varit slut, även hos leverantörerna. Men i fredags kunde jag till slut hålla den i mina händer. Det stod mellan en 550d eller en 7d, men förutom kostnaden så vann 550d mitt hjärta till slut, dels pga möjligheterna att filma, men också mycket storleken. Den är kännbart mindre, vilket många kritiserat den för. För mig är detta dock mycket passande, eftersom jag har små händer. =) Den passar mig faktiskt jättebra greppmässigt. Nu har ju jag enbart haft kompaktkamera sedan 2004, så det blir till att lära på nytt med alla möjligheter att själv ställa in bländare och slutare etc. Helgen har ägnats åt att ta massa övningsbilder och här är några av dem:

Vi åkte runt i våra nya hemtrakter i söndags och fann ett litet gårdsmejeri som arbetar uteslutande med getmjölk. Love it! Vi köpte jättegod färsk getost.

På helgen är det helt ok att lyxa till det med lite cider ibland. ;)

Loke och Molly är som syskon numera.
På väg hemåt efter att ha promenerat över de vida fälten. Loke får nöja sig med kopplet, efter att ha varit olydig nog att ha ignorerat vår inkallning fullständigt pga ett uppsnappat spår. Svårt att öva inkallning med den svårighetsgraden i förväg, men ja, ledsen i ögat blir man när han inte lyssnar.

På de vida fälten utanför vår bostad växer blåklint...

Att fotografera är en slags terapi för mig - jag glömmer allt annat medan jag håller på. Ett ögonblicks ro och pirrande kreatvitet i själen.