Visar inlägg med etikett julklapp. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett julklapp. Visa alla inlägg

tisdag, januari 06, 2009

Julklapp - presentinslagning


Som jag nämnt i tidigare inlägg här, så lägger jag gärna ned mycket tid även på själva inslagningen när det gäller presenter. Finns det något tråkigare än ett paket lite slentrianmässigt inslaget i första bästa papper från Åhléns och lite tejp för att hålla ihop det hela? För att inte tala om de där fejkrosetterna som bara faller av på en gång... Nå, det funkar ju att göra så när man vet att personen i fråga ändå inte lär uppskatta det eller liknande. Som presenter till barn. Ingen idé att ödsla tid på vacker paketinslagning där. Bättre att helt enkelt använda massa extra papper, så paketet tar längre tid att öppna. Spänningen gillar de, det konstnärliga går förlorat hos de små. =P

Hur som helst. Detta är Loves julklapp. Kände att jag ville göra en inslagning som kändes både varmt välkomnande och lyxig. Det behöver inte vara krångligt eller dyrt för att ändå se lite festligare ut. Två olika sorters papper, ett lite grövre brunt och ett glansigt mönstrat i guld och brunt. Grönt hampasnöre i flera omgångar runtom. Den lilla dekorationen har jag också gjort själv. Torkade apelsin-, lime- och citronskivor i ugnen och limmade ihop dessa. Sedan band jag ihop kanelstänger med halm och klistrade på stjärnanis, för att slutligen sätta ihop allt i en samlad dekoration med lite diskret ståltråd. Både ser vackert ut och doftar gott (och juligt!). Jag gjorde även ett eget julkort åt honom, vilket (såklart) ligger i det sigillförsedda kuvertet som syns på bilden. Det får ni kanske se i nästa inlägg eller något.

tisdag, december 30, 2008

Juletid och sjukdom

Jag var inte det minsta originell i år, utan blev, som så många andra, sjuk under julhelgen. Typiskt. Har legat däckad i några dagar nu, men det känns som att man börjar bli folk igen. Julen spenderades i torpet med mamma och övriga, medan Lo firade med sin familj. Jul är inte en så himla stor grej för mig, så det är ganska skönt när storhelgerna är överstökade. Bästa julklappen fick jag av världens bästa pojkvän! En Acer Aspire One! Jag tycker Lo är fullkomligt från vettet som gett mig denna, men han påstår att han tyckte jag skulle ha en laptop för att underlätta skolarbetet, plus att han själv gärna vill hålla på med den också.

- 8,9-tums skärm
- Intel Atom N270 1,6GHz
- 1GB arbetsminne
- 160GB Hårddisk
- Minneskortläsare

Den väger inte mer än ett mjölkpaket och får plats i nästan vilken väska som helst. Älskar dessa ultraportabla! Det är såklart lite mer ansträngande att titta på en liten skärm, men man kan ju inte få precis allt. Mycket praktisk att ta med på resande fot. Yay!

måndag, december 01, 2008

Fin fotobok

Hos Proffskopia kan man nu göra fotoböcker i A4- eller A5-format. En modernisering av våra gamla fotoalbum kan vi kanske kalla det, för här använder du dina digitala bilder och redigerar ihop ditt album direkt i datorn med programvara som tillhandahålls gratis av Proffskopia. I egenskap av Buzzador fick jag testa denna tjänst. Själv har jag alla mina digitala bilder i en enda röra på datorn, men jag satte ihop ett litet album, som kom via posten några dagar senare. Vackert inbunden i stilig mörkgrå pärm. Vill man kan man göra teman, de har färdiga bakgrunder att välja på. Själv hade jag klassiskt svart, för att rama in bilderna. Dessutom kan man adda text var man än vill ha det på sina albumsidor, så det är ett fritt medium att roa sig med. Är man riktigt ambitös är det inget som hindrar en från att göra "digital scrapbooking" antar jag och få ett riktigt tjusugt album. ;) Perfekt julklapp!