Visar inlägg med etikett mat. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett mat. Visa alla inlägg

måndag, november 24, 2008

Storkok

Nu i slutet av månaden är det skralt med pengar. Skralare än vanligt, eftersom mycket pengar gick åt till inflyttningsfesten. Att göra en rejäl gryta är faktiskt helt rätt i sådana tider. Åtta portioner blev det. Den här grytan innehåller nötkött, (som vi fick tag på billigt), bacon, palsternacka, morot, lök, vitlök, paprika och champinjoner. Lök, bacon, paprika och champinjoner fick fräsa i grytan först. Sedan hälldes baconfräset undan och köttet fick ta plats för att brynas. På med vatten och några matskedar oxfond med rödvin (jo, det finns) och sedan fick det koka ett tag innan palsternacka och morot fick göra köttet sällskap. Baconfräset fick åka tillbaka i grytan igen framåt slutet. Sist tillsattes grädde och massa färsk timjan (från örtkrukan på balkongen - still going strong, men inte länge till kan jag tänka mig) och allt fick puttra tillsammans ett tag. Ris till. Enkelt och gott.

söndag, september 21, 2008

Söndagsmiddag

Sällan har jag och Lo möjlighet att äta tillsammans. Idag var dock en sådan där sällsynt dag.

Vi har varit sjukt dedikerade till Malla idag. Vi åkte och hälsade på Lipton (en annan irländsk terrier) och hans familj för en så kallad "lekträff" i deras trädgård. Malla tedde sig dock extremt högfärdig mest hela tiden, huvudet högt och trippandes som en liten prinsessa, medan Lipton försökte engagera henne i lek. Han krumbuktade sig på alla tänkbara sätt, men fick bara måttlig respons. Malla var däremot med på noterna när det gällde att skälla ut några stackars barn som passerade på andra sidan staketet, varav en visade sig vara ganska ordentligt hundrädd. Hmm. Tyvärr är det ju inte lätt för dem att veta att Malla är hur snäll som helst mot barn.

På tillbakavägen klev vi dessutom av vid ett öppet hundrastområde där Malla fick kuta runt och även öva lite med oss. Inkallning främst förstås. Dagen avslutades hos Los mamma (med familj) där Malla fick träffa deras hysteriska bordecollieblandning Sheetah(?). Där lär Malla vara ett gott inflytande om Sheetah bara slappnar av någon gång.

Men maten var det. Dagens söndagsmiddag var långtifrån nyttig, men väldigt god. Getostfylld kycklingfilé. Dessutom busenkel att göra:

  • Skär snitt i kycklingfiléerna och fyll med getost (chèvre)
  • Linda bacon runtom filéerna.
  • Bryn i stekpanna en stund och krydda efter behag. (Det är inte hjärnkirurgi, man tar det man gillar) Jag tog chilipeppar, paprikakrydda och citronpeppar. Lägg över i en ugnsform.
  • Tag en burk lätt creme fraiche och en burk paprika/chili fraiche och blanda ihop. Häll över filéerna. In i ugnen på 225 grader i ca 25 minuter.
  • Servera med pasta. Tagliatelle i det här fallet.
Mumma!


Andra bloggar om: , , ,

tisdag, september 02, 2008

Spontanshopping

Klev in i en bok-och pappersaffär, egentligen sökandes efter en ny almanacka för nya studieåret. Jag hittade ingen som föll mig i smaken, men på vägen ut stötte jag istället på en hylla med böcker som reades ut. Spontanköpte den här boken och hoppas på att den är givande. Den är fylld med snabba och enkla recept med endast fyra ingredienser. För en studentplånbok låter det otroligt lovande! Ju färre ingredienser som måste inhandlas, desto bättre. Avokadosoppan i den här boken får man till med endast höns/grönsaksbuljong, vispgrädde, avokado och gräslök. Eller irländsk gryta på potatis, koklamm, gul lök och persilja. Finns både förrätter, varmrätter och efterrätter att välja på. Perfekt. =) Krångligare behöver det inte vara.


Malla och jag tog en lång promenad om ca två timmar tillsammans med Stina idag. Vi tog oss iväg till ett inhägnat område med några enklare agilityhinder. Jag vågar inte släppa loss Malla så som hennes riktiga matte vanligtvis gör, för hon lyssnar inte gärna på mina inkallningar än, men här kunde hon ju inte rymma iväg någonstans. Dessutom blev det både bra fysisk motion (för alla parter) och hjärngymping när vi testade agilityhindren. Vi övade även lite rapport och på vägen tillbaka hem genom skogen sedan testade vi att låta henne söka efter oss, fast med löplinan påkopplad. Inte riktigt samma gensvar som jag vet att hon fått med sin riktiga matte. ;) Men men.


Andra bloggar om: , , , , ,

söndag, augusti 24, 2008

Tonfisk med chilisalsa och risnudlar

Vi har haft tonfisk liggandes i frysen ett bra tag. Igår kväll gjorde vi äntligen något av dem.

Själva tonfiskbitarna penslades med en marinad bestående av soya (japansk), riven färsk ingefära och saft från en halv lime. I brist på grill, så stekte vi tonfisken i en vanlig stekpanna. Soyan svartnar gärna när man steker, så man får vara uppmärksam... Chilisalsan bestod kort och gått av hackade chilifrukter och massa vitlök, samt gul lök och tomat, som stektes i olja i en annan panna. Strax innan den var klar tillsatte vi lite palmsocker, som har en särskild lite "bränd" ton i smaken, till skillnad från vanligt vitt socker. Risnudlar behöver praktiskt taget bara titta på hett vatten för att bli klara, så detta var en snabb, men ändå festlig rätt. Tyvärr hade jag inte riktigt huvudet med mig igår, så det var först när vi skulle sätta oss och äta som jag kom på att jag ville dokumentera med ett foto också. Hade velat få en mer tilltalande bild, men eftersom jag inte hade hunnit förbereda några inställningar på kameran, eller fixa bra ljus, så blev det inte bättre än så här. ;) Det var hur som helst väldigt gott - en fräsch och mättande rätt.


Andra bloggar om: , , , , , ,