Visar inlägg med etikett volontär. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett volontär. Visa alla inlägg

torsdag, september 11, 2008

Samordna volontärer

Sedan ett tag tillbaka är jag utvald att vara volontärsamordnare för Bryggan i Stockholm. De har inte haft någon tidigare, men har upptäckt att det skulle behövas.. Det finns ett intresse hos folk att volontärarbeta hos dem, men ingen har tiden för att styra upp det ordentligt. Med andra ord börjas det verkligen från scratch här... Det måste byggas upp ända från början, bara en sådan enkel sak som att skapa informationsmaterial till volontärer. Innan det ens kan bli tal om att faktiskt börja ta in och intervjua några volontärer finns det med andra ord mycket att göra. Och detta är först bara på försök, risken finns att det inte lyckas den här gången. Men försöka duger. Idag har det skissats på de olika volontärernas uppdrag och de kommer att fortsätta i morgon. (Själv ska jag till Värmland, så jag har ingen disciplin gällande något alls just nu! =P) När det är klart är det i alla fall dags för ett möte igen där alla samlas och går igenom det som framställts so far, för att se om det är något att gå vidare med. Spännande!

(Bryggan Stockholm är en ideell förening vars syfte är att ge stöd och hjälp till barn och ungdomar som har föräldrar som är eller har varit föremål för kriminalvård.)

måndag, augusti 25, 2008

Kriminalvård och Sushi Devil

Idag har jag varit på en intervju på föreningen Bryggan. Bryggans syfte är att ge stöd och hjälp till barn och ungdomar vars föräldrar är eller har varit föremål för kriminalvård.De har sökt efter en volontärsamordnare, som måste bygga upp allt från scratch mer eller mindre. De har haft folk som är intresserade av att arbeta som volontärer, men har som det är nu för lite tid för att bygga upp en stabil volontärbas, med allt vad det innebär med information, intervjuer, internutbildning och procedurerna kring att lägga schema etc. Nu kom jag dit, stoppades full med en massa information och så ska jag få fundera på till slutet av veckan om jag vill ta mig an uppgiften eller inte.

Efter besöket på Bryggan mötte Lo upp mig med motorcykeln och vi tog oss till Hattori Sushi Devil på Tegnérgatan 43, för att testa deras annorlunda sushi. Här kan man få udda smakkombinationer som makirullar med rökt lax, avokado, cream cheese och rödlök, eller med rostbiff, japansk majonnäs, rödlök och koriander... Vi valde en så kallad "Monster Mix", som var 11 bitar med blandade smaker. På Sushi Devil skär de dessutom upp fiskbitarna när de får beställningen, vilket ger en tydlig kvalitetsskillnad. Det var otroligt gott! Jag kommer gå dit igen.

Imorgon börjar terminen. Jag har nästan hunnit glömma hur det känns att gå på föreläsningar.

Andra bloggar om: , , , ,