Plugghund
Loke ägnar sig åt djupläsning, som en svamp suger han åt sig och lär sig snabbt. Klok som en hund. "Hundars och vargars beteenden" av Freddy Worm Christiansen. (Står också mer i inlägget med samma namn: Hundars och vargars beteenden).
Loke ägnar sig åt djupläsning, som en svamp suger han åt sig och lär sig snabbt. Klok som en hund. "Hundars och vargars beteenden" av Freddy Worm Christiansen. (Står också mer i inlägget med samma namn: Hundars och vargars beteenden).
Av
Lina
@
tisdag, mars 30, 2010
0
kommentarer
Stämplar: australian shepherd, beteende, hund, positiv förstärkning, varg
Namnet på boken av Freddy Worm Christiansen. Innehållet i boken baseras på hans
forskning och egna erfarenheter, samt på en stor mängd litteratur och releasföreläsningarna som gjorts runtom i landet tar upp innehållet i boken. Freddy är beteendebiolog som ägnat mer än 35 år av sitt liv till att studera vargar och hundar. En av "hans" vargar, Uni, tränades i lydnad och skydd, genomgick mentaltest och korning också med godkänt resultat osv. Vad de bland annat kom fram till:
Fastställa äganderätt:
Det bästa sättet att bemöta zonförsvar är
Fokus för aggressionsbeteende är obehagskänslan!
Freddy poängterar också att uttrycket "en aggressiv hund" är felaktigt. En hund kan utföra aggressiva beteenden och visa aggression, men när den exempelvis sover eller leker är det INTE en aggressiv hund. Aggression är situationsbundet. Dessutom var både han och Kerstin mycket tydliga med att obehag glöms inte bort! Frågan om Cesar Milans påstående om att hundar glömmer bort att de tidigare blivit illa behandlade om man börjar behandla dem korrekt besvarades av Freddy med "Men då kan han ju inte mycket om djurs beteende". Att komma ihåg obehag är nödvändigt för att överleva, för att undvika att det upprepas.
Ledaren har inte heller automatiskt företräde till resurser. Den som kommer först har och försvarar äganderätten. Enligt gammalmodigt "ledarskapstänk" ska vi också till exempel ignorera hunden vid hemkomst (tex Cesar Millan skriver det i en av sina böcker, även gällande valpar, och har sagt det i flera avsnitt av The Dog Whisperer). Men när en individ kommer tillbaka till flocken är det en lång och utdragen hälsningsceremoni, inget ignorerande där! Och hunden får för all del vinna i dragkamp ibland osv.
Rangordning mellan hund och människa? Freddys svar är kort: Det finns ingen rangordning mellan hundar och människor!
Rangordning:
Dominans/underkastelse är en demonstration av överlägsenhet/underlägsenhet i förhållande till en annan individ. Det är situationsbundet och riktat mot en annan individ. En hund kan inte vara dominant på egen hand, den kan bara uppvisa dominant beteende mot en annan individ.
Detta är INTE dominans:
En självsäker hund är alltid självsäker, en hund som visar dominans är bara dominant i just den situationen.
Underkastelse visas genom:
Aktiv underkastelse (gå undan)
Passiv underkastelse (ryggläge)
Vända bort blicken
Alla dessa är aggressionsdämpande
Av
Lina
@
lördag, mars 27, 2010
0
kommentarer
Idag har jag handledning. Nu är det som sagt bara C-uppsatsen kvar att göra på den här utbildningen och man har inte längre några lärare som säger åt en vad som ska göras. Handledaren finns till som ett stöd och en rådgivare, men gör ingenting åt en så att säga. ;) Nu verkar det äntligen som det kan bli något av vårt ämne, efter otroligt mycket krångel med att få tillåtelse hit och få tag på människor dit osv... Jag känner mig stressad helt klart, eftersom vi inte ens kunnat börja med uppsatsen än på grund av detta. Blir till att ligga i desto mer de veckor som återstår!
Imorgon åker vi till Värmland. Love har en spelning med ett av sina band och samtidigt passar vi såklart på att stanna några dagar i torpet. Ska bli spännande att se vad Loke tycker om de värmländska skogarna, för att inte tala om mammas hundar! De är enorma schäferblandningar. Jag är lite orolig. =P Loke är ju en sådan spädis. Varg har de haft på tomten också! För egen del vore det drömmen att få se en fri varg, men självklart är jag orolig å min vovves vägnar. Fast jag tror det är mer troligt att ett av alla lodjur i trakterna flyger på honom än den där vargen. Lodjuren är hur kaxiga som helst!
Av
Lina
@
tisdag, april 07, 2009
0
kommentarer
Stämplar: australian shepherd, lodjur, varg, Värmland