Visar inlägg med etikett rotfrukter. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett rotfrukter. Visa alla inlägg

måndag, november 24, 2008

Storkok

Nu i slutet av månaden är det skralt med pengar. Skralare än vanligt, eftersom mycket pengar gick åt till inflyttningsfesten. Att göra en rejäl gryta är faktiskt helt rätt i sådana tider. Åtta portioner blev det. Den här grytan innehåller nötkött, (som vi fick tag på billigt), bacon, palsternacka, morot, lök, vitlök, paprika och champinjoner. Lök, bacon, paprika och champinjoner fick fräsa i grytan först. Sedan hälldes baconfräset undan och köttet fick ta plats för att brynas. På med vatten och några matskedar oxfond med rödvin (jo, det finns) och sedan fick det koka ett tag innan palsternacka och morot fick göra köttet sällskap. Baconfräset fick åka tillbaka i grytan igen framåt slutet. Sist tillsattes grädde och massa färsk timjan (från örtkrukan på balkongen - still going strong, men inte länge till kan jag tänka mig) och allt fick puttra tillsammans ett tag. Ris till. Enkelt och gott.

lördag, oktober 21, 2006

Diagnos

I onsdags var jag hos specialisten i Uppsala, OMI-läkaren. Jag vågade inte hoppas på för mycket, men han ställde faktiskt en diagnos på nolltid! Jag är skadad på riktigt! Och det är varken höften eller benet det är fel på, utan det är ryggen som blev skadad när jag blev påkörd! Jag har en diskskada i ländryggen med nervrotsinflammation. Jisses. Så om några veckor ska jag få en kortisonspruta där (Aaaj >_<) för att häva inflammationen. Diskskador läker av sig själva, det tar bara tid tydligen. Nu vågar jag med andra ord hoppas på ett smärtfritt liv igen. Men jag spottar på den svenska vården. Har haft ont hur länge som helst och blivit nonchalerad. Ska det krävas att man går till dyra experter för att få diagnos i det här landet liksom? Galet. Försäkringbolaget har fortfarande inte hört av sig angående min sena skadeanmälan. Två veckor nu. Myndigheter är sämst.

Idag är första gången på länge som jag känt mig riktigt duktig när jag kollat på vad jag har i varukorgen. Handlade mat idag och tänkte prova något nytt nyttigt. Egentligen skulle jag gjort egen misosoppa också, men de hade inte ens hälften av ingredienserna som behövdes. Men den levande bovetegröten hittade jag råvarorna till. ;) (Med ”levande” menas att den inte är tillagad och alltså är alla nyttigheter kvar, till skillnad från när man kokar eller steker saker etc). Och till middagen ikväll ska jag göra honungsbrynta rotfrukter till. Mmmm, hittade fänkål också, som är det de bland annat serverar honungsbrynt på Clematis. Ska bli intressant att se om man kan uppnå samma läckra smak själv. Då kan det bli en vana här hemma. =P