Visar inlägg med etikett Eva Bodfäldt. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Eva Bodfäldt. Visa alla inlägg

tisdag, december 28, 2010

Hundvärldens trender

Eva Bodfäldt säger det. Evas blogg

Cesar Millan ska uppträda på MyDOG i januari. Jag visste tidigare bara om att han ska komma till Sverige i maj under sin turné i Europa, men detta gör mig ännu mer ledsen. MyDOG sponsras trots allt av Svenska brukshundsklubben, Svenska kennelklubben, Agria m.fl.. I synnerhet de två förstnämnda borde absolut inte sponsra någon med som använder Millans metoder, eftersom det går emot deras egna. För indirekt är det ju han som blir sponsrad. Bojkott av SBK nu vore på sin plats om det inte gjorde det omöjligt att tävla... Att Millan troligtvis kommer dra dit en massa folk (= pengar) borde inte styra en verksamhet som är seriös med sina värderingar.

Svenska brukshundsklubbens dressyrpolicy

Jag citerar från MyDOGs sida:
"– Vi är mycket glada att kunna presentera Cesar Millan på MyDOG. Där kommer han att visa besökarna hur man kan skapa lugna och balanserade hundar. Han är enormt efterlängtad, inte minst av alla som följer hans TV-program, säger Tommy von Brömsen, mässansvarig för MyDOG."

Jag hoppas verkligen att det kommer finnas moderna hundtränare på MyDOG som grillar Cesar med frågor och mothugg.

Sedan ska vi inte ens gå in på hur störande jag finner det att han kallas "hundpsykolog".

Ca 5 minuter in i klippet börjar "rehabiliteringen" (misshandeln):



Att helt enkelt dra hunden i kopplet tills den ger upp är ju också "rehabilitering" tydligen... Skit samma vad du gör, så länge det funkar, eller?



Shadow har ju redan varit uppe på bloggen några gånger... Notera den tunga andhämtningen och att Shadows tunga är blå i slutet av klippet = syrebrist.



Sedan finns ju också den stackars schäfern Spike som de slänger på ett elhalsband och chockar den arma hunden så illa att den till och med biter sin matte och den försöker skrikandes fly undan det osynliga obehaget genom att gömma huvudet under soffan... Jag struntar fullkomligt i att det kanske var "familjens val", en riktig hundtränare jobbar med både hund och människa och borde ta avstånd från ett sådant verktyg.

Jag har också upptäckt en person i Sverige som säger att han går en kurs som Cesar skapat och att han rehabiliterar hundar efter Cesars metoder. Han söker nu kunder. Det är en illavarslande trend och det är läskigt att läsa på forumen hur hjärntvättade folk kan bli. Jag kan inte ta folk på allvar som helt väljer att bortse från modern forskning som ständigt utvecklas, utan istället benhårt håller fast vid att vissa människor helt enkelt föds med "en gåva", att det inte är något man kan lära sig genom att "läsa någon bok på universitetet"... Argument som att exempelvis beteendebiologen Freddy Worm Christiansen faktiskt levt med både hundar och vargar i över 35 år och sågar Cesars inställning vid fotknölarna biter inte ett dugg. Det är läskigt på samma sätt som med religiösa fanatiker. Folk ser upp till honom utan att ifrågasätta.

Usch.

Vissa tar avstånd på sitt eget sätt. ;)

torsdag, februari 12, 2009

Eva Bodfäldt Education

I onsdags var jag anmäld till "clinic i On/Off". Det var hundkonsulten Eva Bodfäldt som höll i det hela. Det handlade om att lära sin hund en av och på-knapp så att säga, man ska både kunna dra upp sin hund när det behövs och kunna säga till den att det räcker. Eva Bodfäldt känner väl de flesta till, då det är hon som skrivit Kontaktkontraktet. =) Egentligen skulle man inte ta med sig egna hundar, eftersom det snarare var en föreläsning än praktisk kurs - hon skulle visa på några hundar och vi deltagare var publik. Men nu föll det sig så att hon behövde en vovve till att visa på och den hunden blev Loke!! =D Blev en lååååång tunnelbanefärd till läskiga industriliknande områden vid Telefonplan. Förutom Loke hade hon en vuxen flat coat retriever för att visa det hon förklarade. Fast usch, jag fick ju också gå upp på "scenen". >_< Loke var alldeles exemplarisk! När vi inte behövdes på scenen fick vi sitta bland alla andra och han låg så duktigt bredvid mig nästan hela tiden - ibland blev det lite gnäll och strävanden att försöka komma bort till den andra hunden och alla människor som tittade så glatt på honom. På scenen vann han allas hjärtan. Hördes en massa skratt och "åååhh" i publiken när han triumferande struttade runt i ett ärevarv efter att ha kampat till sig leksaken från Eva. (Till exempel). I och för sig är han valp och behöver inte göra så mycket alls för att alla ska å:a sig. ;P Hans små vassa valptänder lyckades dock riva upp Evas finger så det började blöda i den vilda leken och jag ville sjunka genom jorden. Eeep! Inte värre än att det blev ett plåster på såret, men ändå. Eva tyckte att under alla år med rottweiler, schäfrar och liknande så blir det en liten aussie-valp som får blodvite att uppstå! Alla garvade. Framåt slutet blev han riktigt kaxig med Eva och till och med morrade lite barskt (det lät jättefjantigt =P) när de hade dragkamp om leksaken. Alla applåderade och skrattade och Eva tyckte att det bara var att fortsätta med honom så. (Man når passivitet genom lek). Efter föreläsningen blev det lite bus med den andra hunden och kel med det otal människor som ville fram och titta på underverket. De å:ade sig ännu mer, särskilt över de vackra ögonen och de fluppiga öronen. På tunnelbanan hem sedan låg han ihopkrupen till en liten boll och sov djupt, trots alla skräniga människor runtomkring. Det var ju ett tre timmar långt pass det där, så jag är inte förvånad att han var trött. =)