Visar inlägg med etikett gamla stan. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett gamla stan. Visa alla inlägg

onsdag, april 06, 2011

Hjärtformad bokeh

I skyltfönstret i bakgrunden hade affären sådan där "julbelysning". Mycket tacksamt för bokeh-effekt. OBS alltså att hjärtformen inte är photoshop:ad, utan det ser ut så på det faktiska kortet.

Kärleken till min hund är så stor att den smittar av sig på mina kort! ;)

Häromkvällen var jag i Gamla stan i Stockholm och hade Loke med mig. Jag hade tänkt ta lite kvällsbilder i de gamla kvarteren, men det blev istället att jag testade att jobba med formad bokeh. Vanligtvis tänker man oftast på de där suddiga rundlarna man ser i bakgrunden på porträttfoton med kort skärpedjup och det är mycket vackert och eftersträvansvärt för just det. Man kan dock göra betydligt mer med bokeh, bland annat hjärtformad då, som på dessa fotografier. Gör det desto mer kreativt och roligt!

"Ska du fota länge till, matte?"

Loke tittar ut över det spännande myllret av människor i Gamla stan.

Finaste kvällshunden.
.

tisdag, november 25, 2008

Café Kladdkakan


Idag fotograferade jag ännu en av Enskede-Årsta församlings verksamheter. På väg därifrån bestämde jag och Lo oss halvspontant för att ta en fika. När man är sambos så är det lätt hänt att man bara umgås hemmavid och glömmer bort att göra saker tillsammans. Vi åkte till Gamla stan och hamnade på café Kladdkakan. Här är stämningen mysig och välkomnande, stolarna är sköna och det finns ett lite avskilt skrymsle för den som vill vara extra ifred. Personalen är dessutom mycket trevlig och tillmötesgående. Kassören pratade länge med oss när vi stod med beslutsångest över vad vi skulle köpa. Choklad eller choklad... Kassören var chokladälskare. Mitt val landade till slut på en snoddas och en enkel kopp thé, för att värma kroppen. 45 spänn landade det på, vilket är varken bättre eller sämre i jämförelse med andra caféer i Gamla stan. Detta är ett café man kan bli sittande länge på (det har blivit så varje gång). Jag upplever sällan ljudnivån som för hög, så det är tacksamt när man vill fika och prata med någon samtidigt. Det mest negativa med stället är att det är lite kyligt på vissa ställen, vilket ju förtar mysfaktorn lite. Tur att man har värmande thé.