Visar inlägg med etikett försörjningsstöd. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett försörjningsstöd. Visa alla inlägg

tisdag, mars 31, 2009

Arbetsintervju socialsekreterare

Igår var jag på ännu en arbetsintervju. Bara ett sommarvik tyvärr. Men den var mycket lyckad. Väldigt trevligt! Fick ett bra intryck av de två som intervjuade mig. Jag var lite skeptisk först, när jag satt i väntrummet innan det var dags för mig att intervjuas. Det var liksom knappt ett väntrum. Ett pyttelitet rum med fyra slitna stolar och hur man än vred och vände på sig, så kändes det som att man inkräktade på någon annans utrymme liksom. Och detta är det första klienterna möts av. Minuspoäng. Å andra sidan var de i personalen som sagt trevliga och de uttryckte en kämpaglöd över att få hjälpa sina klienter och de hade en tro på förändringsarbetet.
Himla synd att jag inte vill arbeta inom ekonomiskt bistånd något mer. ;P

Här kan man få lite intressant läsning, både som klient och socialsekreterare: Fattigbloggen

Apropå ekonomiskt bistånd.

söndag, december 07, 2008

Försörjningsstöd och vinst

Aftonbladet.se kan man idag läsa om en man som vann en mindre summa på poker. Han är dock även socialbidragstagare och när socialtjänsten fick reda på vinsten, så minskades således hans bidrag med motsvarande summa - alltså 2167 kronor. Det tyckte den här mannen var orättvist, orimligt och han kunde inte tro att en såpass "liten summa" skulle spela någon roll.
Jag vet inte vad folk har för bild av socialbidraget egentligen, men jag tycker det är helt självklart att det sänktes med motsvarande summa som han vann. Försörjningsstöd är inget som man bara kan förvänta sig varje månad - det är ett behovsprövat och villkorat bidrag när det inte finns någon som helst annan hjälp att få. Alla inkomster räknas! Har man vunnit en, enligt mig inte så liten, summa pengar så har man egna pengar att röra sig med. Man får inte socialbidrag dessutom då som någon slags bonus... Med sin vinst låg mannen över normen till och med. När man sedan kan försörja sig på egen hand kan man spela bäst man vill och glädjas åt sina eventuella vinster.