Visar inlägg med etikett tjeckien. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett tjeckien. Visa alla inlägg

onsdag, maj 09, 2007

Pragfärd

Bara några dagar kvar innan det bär av till Prag. Jag har mitt pass och allt är nu bokat. Istället för att bo på vandrarhem, som var tanken från början, lyckades jag få tag på en egen lägenhet åt oss. Den ligger i princip lika centralt och kostade bara några hundra extra. =) Skönt att slippa dela toa, kök och dusch med massa andra människor. Tjeckienexperten, som förmedlade lägenheten, känns dessutom väldigt seriösa. De håller tät kontakt och har skickat extra godis i form av papper med rekommenderade ställen att besöka, restauranger som är billiga etc. Plus att vi fick en karta på köpet hem i brevlådan. Där de märkt ut vart vår lägenhet är och allt. =) En vecka kommer inte vara på långa vägar tillräckligt för att hinna se allt det jag kommit fram till att man måste se där borta, men men.

söndag, mars 18, 2007

Blogstafettsbidraget: Istället för rock n’ roll - polka.

Ämnet jag fått i denna omgång av Blogstafetten kommer från Enligt Min Humla och uttrycks som följer: Det finns en del böcker och filmer som bygger på “om inte”-temat, till exempel “om inte Hitler förlorat”. Nu tänkte jag inte vara fullt så allvarlig, men det sägs faktiskt att strax innan rock n’ roll slog igenom så förutspådde ett stort skivbolag att polka (!) var nästa stora grej. Jag hävdar att musik är den största enskilda influensen i vår tids populärkultur. Musiken påverkar mode, livsstil, film, allt. Lek nu med tanken att det där skivbolaget hade fått rätt…

Ämnet alltså: Istället för rock n’ roll - polka.


Tanken på att polka skulle förutspåtts slå igenom är svindlande. Min kompis brukar säga att saker är "rock n' roll" när det är coolt eller liknande. Kan man tänka sig att rock n' roll skulle ha den status polkan har idag då om det istället var polka som var den stora grejjen? Min kompis skulle gå omkring och säga "polka, polka", istället för "det är rock n' roll"...
Och drömmarna i ungdomen skulle ju också se helt annorlunda ut. Nästan alla har någon gång haft tanken på att starta ett band, blir rockartist och ha fans över hela världen. Istället för elgitarrer och trumset högst upp på önskelistan skulle man då istället drömma om sin egen fina kontrabas, eller egna välljudande dragspel... Helt galet rentav. Danserna på fester och klubbar skulle ju också ske på annat vis troligen. Istället för ett till synes planlöst studsande, röjande och kastande hit och dit, skulle koncentrationen ligga på pardans och tvåtakt. =P Alla stora uteställen skulle spruta ut polka i högtalarna och ställen med rock n' roll-inriktning skulle ha samma aningen undanskymda uppmärksamhet som industrimusik idag. Alla föräldrar som förfärades över den hädiska rock n' roll:en när den kom hade kunnat dra en lättnadens suck och luta sig tillbaka. På toplistan skulle diverse tjeckiska gatuartister trona istället för dagens alla amerikanska band. Skulle hela världen sett annorlunda ut? Jag var inte påtänkt när rock n' roll kom, så jag har svårt att veta exakt hur mycket den förändrade, eftersom jag växte upp i den snarare. Om alla lyssnade på polka istället, skulle vi vara mer folkliga och gemytliga? Skulle festerna vara mer som 1700-talets sammankomster där alla står mittemot varandra och stråkarna åker fram? Det verkar så främmande att något skulle kunna påverka så, men jag antar att det är en teoretisk möjlighet att så hade kunnat vara fallet. Tack och lov lär jag dock aldrig få veta. ;) Men jag ska se till att lyssna extra noga när jag vandrar omkring på gatorna i Prag nu i maj och försöka omfamna polkan.

Så mycket längre räcker nog inte tankarna, tyvärr. Jag är inte särskilt insatt i polka eller någon mer folklig musik, så det märks att kunskaperna tryter och det är svårt att sätta sig in i det ordentligt. Men detta var i alla fall mitt bidrag.
Nästa bloggare på listan är andra sidan och ämnet är följande:


Tänk dig att du dött i detta nu, hur gammal eller ung du nu än är. Du har kommit till en plats mellan livet och "himlen". Där får du veta att du har en vecka på dig att tänka igenom det liv du levt. Under denna veckan ska du komma underfund med vilket minne du vill ha med dig in i Evigheten. Det blir den sista önskan du får uppfylld.

Vilket minne skulle du vilja ta med dig in i Evigheten?