Visar inlägg med etikett balkongodling. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett balkongodling. Visa alla inlägg

fredag, april 03, 2009

Odla

Att så frön är ganska fantastiskt. Det går så förvånansvärt fort från att man inte ser annat än jorden till det att det poppat upp små gröna blad, som sedan sträcker sig vidare mot himlen i rasande fart. Alla former av kreativt pyssel skänker mig en stunds lugn och harmoni, men just odling gör mig alltid så glad när det lyckas. Det är ett tydligt resultat. Blommor och växter kan, precis som djur, inte låtsas att de trivs liksom. Antingen lyckas man eller så gör man det inte.

Från det lilla drivhuset jag nämnt tidigare. Här syns mest svartöga, men även tomat i bakgrunden.

Njurvinda planterad i hårdrocksmjölkpaketet. ;P

Vit lobelia i bakgrunden och de små plantorna i förgrunden är en annan sorts tomatplanta.

Detta ska sås härnäst; massa kryddor! Hur jag ska få plats blir en senare fråga. ;) Det som är bra med dessa utvalda kryddor är att de kan odlas inomhus också om det skulle bli platsbrist. Basilika (rödbladig), rysk dragon, citronkoriander, dill, limebasilika, apelsintimjan, kryddsalvia, kinesisk gräslök, persilja och oregano.

lördag, mars 21, 2009

Balkonggolv

Äntligen är det gjort. Vi köpte trätrall till balkongen och nu har jag lagt ut den. Så mycket trevligare än det sunkiga betonggolvet, som dessutom alltid känns iskallt. Jag vill kunna gå ut barfota på balkongen i sommar och njuta av solvarmt trä mot fotsulorna. ¤mys¤

Före: Trist och kallt betonggolv.

Efter: Mysigt trä som ger ett ombonat intryck.

I början på veckan kom de frön jag beställt och nu har jag planterat några av dem i det lilla drivhuset. Tomat och svartöga bland annat, som måste sås tidigt. Hoppas de tar sig!

Tomat, sötflockel, svartöga och äppelsolbrud är sådda i drivhuset redan.