Visar inlägg med etikett american pancakes. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett american pancakes. Visa alla inlägg

måndag, februari 09, 2009

American breakfast


Spontant gjordes idag en rejäl frukost med inspiration från Amerika. Love hade handlat hem lönnsirap och gjorde blueberry pancakes efter konstens alla regler. Eller nästan i alla fall. Han blandade lite för ivrigt, så hela smeten blev så där mjölk-med-blåbär-lila. =P Men det smakade inte sämre för det, snarare tvärtom! Jag skötte bacon och scrambled eggs. Toast hade vi inte hemma, så det fick bli vanlig rostad limpmacka, men med ljuvligt god lemon curd. Gissa om vi blev proppmätta! Sådär äckligt mätta, så man liksom inte vill leva längre. För att berömma mig själv lite måste jag faktiskt säga att mina scrambled eggs var mycket godare än Siraps! Det är ju förstås min egen åsikt - jag tycker de saltar för mycket. =P Till detta drack vi förresten apelsinjuice vi pressat själva.

Mjölk-med-blåbär-lila pannkakor. Weird but good!

tisdag, december 02, 2008

Café Sirap

På Surbrunnsgatan 31a i Stockholm ligger café Sirap, som är mest känt för sina American pancakes. Detta är även främsta anledningen till att jag besöker det. Framför allt kan man på detta café äta brunch alla dagar i veckan! För 120 kronor får du en brunch bestående av äggröra, bacon, prinskorv, toast och blåbärspannkakor. Smör, marmelad och färskost ingår och pannkakorna glaseras med lönnsirap. Sedan behöver man inte äta något mer den dagen... Det är gott och otroligt mäktigt. Till det negativa hör att det tycks vara ett populärt hak för barnvagnar och allt vad det innebär... Personligen tycker jag också att Sirap skulle vinna på att lägga ned sig lite mer på inredningen. Stolarna och borden känns ganska mycket skolmatsal och allt är ganska avskalat. Lite tyg, kuddar och varma färger skulle öka mysfaktorn betydligt!